Dete koje ima ljubav - širi je, ono drugo - traži je    

Glumac Nemanja Oliverić deda je u predstavi “Hajdi”. Priču koja miluje svako detinjstvo izvelo je Pozorište “Boško Buha”, a dirljivim aplauzom ispratile su je ručice brojnih mališana. Dok se rasklapala scenografija u kojoj smo pratili dogodovštine ove devojčice sve dok se nije skrasila u okrilje dedine ljubavi, upriličen je ovaj razgovor sa glumcem Oliverićem. 

Kad su roditelji prestali da pričaju priče svojoj deci? Kad se desio taj kratki spoj?

Nisu prestali, evo i ja sam roditelj, nisu prestali. Priče su nešto najbolje što možete preneti deci, nešto najbolje što možete da radite s decom. A još je bolje ako smišljate svoje priče i dopustite njima da budu kreativni, da nauče šta je priča, kako ide njen početak, to da ima razradu, zaplet i rasplet u vidu kraja, a ako još izvuku neke pouke iz toga, onda je to prava stvar. Tvrdim da pravi roditelji nisu prestali da pričaju priče.

Šta pričati deci posle svega što se nedavno dogodilo u Beogradu? Šta im reći?

Najiskrenije im treba pričati i objasniti, šta je bilo, šta se desilo, govoriti istinu i biti tu za svako njihovo pitanje i problem. I tako im dozvoliti da procesuiraju sve to, kao što to činimo i mi odrasli.

Koje su teme važne kada su u pitanju deca koja dolaze u vaše pozoritše?

Imali smo jedan period kada smo jurili da zabavimo decu, a čini mi se da to nije pravi put. Mislim da deca vole emocije, vole da osete nešto i “Hajdi” je predstava koja je to vratila u naše pozorište. To je prava priča za njih, a prava priča je ona koja ih dira, s kojom se poistovećuju i uče iz nje, bez obzira je li srećna ili tužna – jer nekada je tuga lekovita. Tuge treba da bude i u pozorištu da bi je deca doživela, razmišljala o njoj, bila pripremljena za nju u životu. Važno je i da znaju da naprave razliku između tuge i sreće, i da se bore za svoju sreću.

Na ovom Festivalu se dosta razgovara o tome kako decu tretiramo, da li ih doživljavamo dovoljno ozbiljno i ravnopravno, što jedni smatraju važnim, dok drugi tvrde da ne dopuštamo deci da budu deca, da ih preterano i prebrzo guramo da odrastu, Istina je verovatno negde na sredini, a šta vi kažete?

Mnogo stvari danas određuje našu decu. Fokusirani su na mnogo strana i mnogo stvari koje mi nismo imali. Mi smo imali dve solucije: da budemo napolju i da budemo unutra, ali to se uvek svodilo na jedno: da smisliš igru, da uživaš u njoj i da se zabaviš. A danas imamo sve i svašta za njih, imamo i velike ambicije roditelja koje decu bacaju na hiljade i hiljade aktivnosti, na kojima oni treba ne samo da se snađu, nego da budu jako uspešni, najbolji, briljantni. A nisu svi genijalni. I šta se desilo s prosečnom decom? Kad se tome doda internet koji ih lansira u svaki kutak zemljine kugle, na kojem im je sve dostupno, njihov mozak se ne zadržava, samo preleće, lista... Oni samo preleću preko svega tražeči jače senzacije. Sećam se da su i nama roditleji govorili da je nešto što je tada bilo novo – bezveze, a sećamo se istovremeno i kako je nekada bilo lepo igrati se napolju: pekli smo kukuruz, pravili loptu, ali ovo je drugo vreme, vreme naše dece. Moramo im biti oslonac i moramo ih podržavati u svemu.

Skloni smo često da se krijemo iza nemanja vremena, sistema, ovog vremena, pravdamo se tako zašto ne provodimo više smislenijeg vremena sa njima... Postoji li neki zejdnički imenitelj oko kojeg bismo se morali okupiti i ujediniti?

Postoji, naravno. Uvek je postojao. To je ljubav. To je početna tačka svega, i života, a znamo kako život počinje. Mora da postoji ljubav koja prerasta u jednu vrstu odgovornosti prema drugoj osobi, deci, partneru... Dete koje oseća ljubav, koje ima ljubav i prima ljubav, rado je daje i deli, jer zna šta je ljubav. Dete koje nema ljubav, traži je. E sad, različiti su načini da je pronađe. To može biti i agresija, potreba da budeš u centru pažnje, ali tu mi moramo da radimo, delamo i nema izgovora. Mi moramo da stvorimo jezgro ljubavi u porodicama i van njih i da, bez obzira jesmo li mi nekoj zajednici složni ili nismo, deca ne smeju da trpe. Sve je stvar priče i dogovora, razumevanja i tolerancije.

Snežana Miletić

Niz radoznalih upitnika

Niz radoznalih upitnika čeka autore predstava i ovogodišnjih Novosadskih pozorišnih igara. Pripremili su ih mladi kritičari iz Dramskog studija Pozorišta mladih koji su verna publika i ovogodišnjih igara. Uz pažljivo oko svojih pedagoga, glumica Slavice Vučetić i Nede Danilović, te voditeljku Okruglog stola mladih kritičara Divnu Stojanov, oni uče sve ono što im pomaže da dobro razumeju jedno pozorišno delo. Autori predstava koje gledamo moraju ozbiljno da se pripreme za niz radoznalih upitnika koje su im pripremili i narednih dana...

Festival su ljudi

Svaki festival osmišljava se s idejom da se sretnu i vide najbolja, najnovija i najaktuelnija dela ljudskog uma. To je mesto upoznavanja, razgovora, razmišljanja, ukrštanja stavova, ali i mesto spajanja i radosti druženja. U pozorišnom klubu atmosfera je upravo takva... Ansambli koji ovih dana dolaze u Pozorište mladih dragi su gosti domaćinske glumačke ekipe koja ne skida osmeh s lica:  Mihajlo, Slavica, Neda, Sloba, Saša, Kristina, Jelica, Aleksa, Sanja, Ivan, Emilija, Ervin, Marija... Da sve bude na vreme, bez tenzija i najbolje moguće brine crveni festivalski tim: Sava, Ivana i Lola, a da sale budu pune Radmila i Ruža. Svi zajedno rade na tome da se o festivalu čuje i počuje daleko, daleko do Izraela, Makedonije, Hrvatske, Nemačke, Crne Gore, Mađarske, Bosne i Hercegovine, odakle dolaze ovogodišnje predstave... U Ignjata Pavlasa svi smo svakog dana festivala koji traje i 15. maja...

Snoviđenje kroz strukturu pokreta

Centralnoevropski plesni teatar iz Budimpešte stigao je na Novosadske pozorišne igre sa Šekspirovim "Snom letnje noći”: projekat (radovi u toku), plesnom predstavom u kojoj su igrom i asocijacijama plesači raskrinkavali emocije i stanja. Svašta se dogodilo pod okriljem sinoćne ivanjske noći u sadejstvu budimpeštanskih plesača – prštale su želje, čežnja, svetlost, ali i mračni svetovi čoveka kad u njemu svetlost pobedi mrak. Posle predstave govorio je Laslo Madi, umetnički savetnik ove trupe...

Šta Šekspir znači danas mladima, kako ga razumevaju?

Želeli smo da im pokažemo razne slojeve Šekspira koji nose razne asocijacije. Nismo želeli da im bilo šta šekspirijansko sažvaćemo i predamo kao nasleđe, već da dođemo u to stanje da oni budu kadri da razmišljaju kroz ples, a ne samo da tek tako plešu.

Idu li mlađi Budimpeštanci u pozorište?

Naše iskustvo je da mladi sve ređe ulaze u pozorište. Recimo, mladi se sa Šekspirom susreću u srednjoj školi, ali su priče iz Šeksipirovih drama izmešane s ostalom lektirom i nemaju dovoljno prostora, tako da ono što bi nam Šekspir želeo predati kao znanje i iskustvo ne izlazi na površinu. Današnji mladi nemaju kontakt s njim. a mi smo želimo da osvestimo taj kontakt i važnost te vrste konekcije, da ih kroz ples uputimo u taj svet.

Kako mladima otvoriti srce za pozorište, kako ih zainteresovati za priče iz stvarnog života?

Pretežak je odgovor na to pitanje jer ga nema. Mi, pozorišni ljudi to nikako ne umemo da rešimo, bar ne stopostotno. Imamo, recimo, neke predstave u kojima publika postaje deo naše trupe. Oni plešu sa nama. I ova predstava ima jednu takvu varijatnu gde ih uvlačimo u scenska dešavanja. Posle predstave imamo razgovor sa dramskim pedagogom koji se bavi baš njima, njima koji se specijalizovao za komunikaciju s mladima. Mislim da su takvi razgovori važni jer pomažu da napravimo dobru predstavu koja je razumljiva za mlade. Veoma ih je važno, ne samo odvesti ili privući u pozorište, nego ih naučiti da ovladaju rečnikom pozorišta, pozorišnih znakova jer samo tako mogu tačno da čitaju pozorište. Jer bez toga neće ništa razumeti i pozorište im neće biti zanimljivo.

Snežana Miletić

 

Pričati priče koje daju nadu  

Nije svet mesto samo za čoveka, i drugi bi da žive, čoveče, shvati to. O tome govori i vapi predstava “Mogućnost zabavljanja kod ptica” Bitef teatra - o budućnosti, zrncu nade i opomene na ovom našem Ostrvu beznađa zvanom planeta Zemlja. Predstavu, koja je nastala prema tekstu Tijane Grumić, režirao je Nikola Isaković, a nešta slično do sada novosadska deca nisu videla. Oko njih su leteli dronovi, usisivač je pričao, ekran računara hodao, sijalice se palile i gasile same, čula se neka lekovito lepa muzika... O tome kako je nastala “Mogućnost zabavljanja kod ptica”, koja govori o apokalipsi kojoj stremimo, a koja nam posle tragedije koja se 3. maja desila u Beogradu, izgleda tek kao nada i opomena pred isključenje, govorila je Tijana Grumić...

Kako očovečiti čoveka, kako ga humanizovati, ili rehumanizovati, o tome govori i vaša predstava, o tome govorimo ovih dana, zbunjeni i prestravljeni onim što se desilo u Beogradu 3. maja?

Dati mu priliku da bude s drugim ljudima, da deli vreme s njima, da deli ljubav, podršku, saosećanje i da pristustvuje pričama koje ipak daju nadu.

Kako deci pričati priče, to smo se pitali i pre 3. maja, a evo još više i glasnije se isto pitamo sada? Kako im pričati priče u pozorištu?

Na najozbiljniji mogući način. Često postoji ideja kod stvaralaca da treba podilaziti deci, da im treba na neki, možda specifičniji način govoriti o temama... Ja zapravo mislim da oni zaslužuju jednaku ozbiljnost koliku zaslužuje i ta neka odrasla publika. Tako im treba pristupati. Deca razumeju nekada i više nego što im objektivno dajemo kredita za to. I u tom smislu verujem da i pozorište za decu mora da priča s decom kao da su nam ravna. Jedino tako ćemo doći do nekog dijaloga, negog timskog rada, samo tako ćemo da razumemo šta je njima potrebno i šta im je važno.

Kako ste vi uopšte došli na ideju za ovu predstavu? Zapanjujuće je kakvih tu sve asocijacija ima, čega ste se setili, šta je sve učitano na scenu...

Reditelj Nikola Isaković imao je ideju da radi nešto što je u formi pozorišta objekta. To je podvrsta lutkarskog pozorišta u kojoj se koriste objekti, a Nikola je hteo da koristi odbačene objekte, neke kućne aparate koji više nemaju upotrebu i namenu, nego su odbačeni kao neki škart, otpad, Od samog početka sam znala za to, za formu, međutim reditelj je insistirao da je jako važno da ne pišem uzimajući to u obzir, već da pišem priču koju će pričati ljudi, o ekološkoj katastrofi i nepogodama koje su zadesile ovaj sve, a koje smo na razne načine prouzrokovali mi ljudi. Reditelj je insistirao da zadržim svoj autentični jezik i poetiku, ali da probam da ispričam priču o ekologiji. Dopala mi se ideja da pišem monologa koji će na koncu izgovoriti možda usisivač. Tako se rodila ova predstava, u konstrastiranju neživih objekata koje su kroz lutkare dobili život. Tako je nastala predstava koja govori o tome da ovaj svet nije samo za čoveka stvoren, nego da on na njemu mora da živi sa životinjama i biljkama, i raznim organizmima, da smo tu u suživotu, a ne da je sve podređeno nama – čoveku.

Jeste li tokom rada na predstavi imali kontakte s decom i roditeljima?

Imali smo u nekoliko faza otvorene probe, na koje smo dovodili decu različitog uzrasta, kao neku fokus grupu, da vidimo kuda idemo, da li idemo u dobrom smeru. da li to komunicira s decom. Bilo je i osnovaca, dece iz srednje škole, studenata, kolega i svi su jako intenzivno reagovali na razne delove predstave. Deca su, npr, bila iznenađena pričom o kokoškama i tome kako su se one nekada gajile, a kako se gaje danas i kako to meso dolazi do njih u vidu čiken nagetsa. Odrasli su se vratili u neka autentična sećanja koja današnja deca možda neće imati. Ja sam, npr, imala babu koja je živela na selu i gajila stoku. Gledala sam životinje koje su živele u nekom drugačijem, humanijem okruženju, dok smo danas svedoci da se te životinje uzgajaju na nehuman način. U toj masovnoj proizvodnji koristi se genetska selekcija, životinje se tove ko zna čime, sve je nezdavije... U predstavi postoji više aspekata naše ekološke nesvesti i svako nalazi nešto što je njemu važno. Ova predstava nije samo za mlade, nije ni za decu. već za svakoga ko tu nešto može da pročita.

Pozorište je ogledalo društva i života, to se često ponavlja. Život je, međutim, postao dramatično intenzivan i pitanje je sada da li pozorište može da objasni sve to oko nas što se dešava, da pomogne da to razumemo?

Pozorište to stalno pokušava, ali nekad ga život demantuje, potpuno nadjača i poništi. Neke stvari oko nas su tako strašne i velike, da, kada bismo ih stavili na scenu, one ne bi bile uverljive. Mislilo bi se da smo previše maštoviti, da se to ne dešava. I često je tako, ne samo u ovom trenutku, iako tome nažalost sada svedočimo. Ali, isto tako mislim da je zadatak pozorišta da preispituje te pojave, objašnajva ih, te na kraju i da pruži utehu i nadu. Mislim da je lepota pozorišta u tom živom kontaktu koje pozorište ima, koje, npr, film nema na taj način. To je ono dragoeno što pozorište daje, a drugo su nada i uteham, i domaštavanje sveta koji je bolji od onog u kojem živimo.

 Snežana Miletić

Ljudi postajemo prepoznajući lepotu u drugima

Jedan strašni lav s jednog crteža, a nastao zapravo iz slova koje je tako znalački slagao veliki Duško Radović, bio je inspiracija reditelju Nikoli Bundalu da u Banjaluci, u Dječejm pozorištu RS ispriča priču koja počinje rečima: “Bio jednom jedan lav”. Pričajući o tome kako je njihova priča prohodala scenom, mladi reditelj je progovorio o svim našim strahovima i brigama, ne samo onima koje muče svako detinjstvo, nego i živote posle toga, a govorio je i o važnosti toga da se svaka posebnosti svakog čoveka oko nas prepozna, uvaži i neguje.

Šta vam je bila početna ideja koju ste hteli da razvijete u ovoj predstavi i kažete deci?

Počeli smo od crteža strašnog lava, a inspirisani smo pesmom. Zanimalo nas je zašto se uvek, kada se god govori o toj pesmi, taj lav zamišlja strašnim? Da li je on stvarno strašan, ili ga je društvo napravilo strašnim? Mi ljudi obično, kada vidimo nešto neuobičajeno i drugačije, nešto nesvakidašnje, uvek tome dajemo neki negativni predznak i to tako ostane gotovo zauvek. I tako, lav koji uopšte nije strašan, već poseban, ostane strašni lav. Retko ko pomisli da je taj lav možda samo nesnađen. Mi smo krenuli upravo od te premise, da je taj “strašnost” lava ono dete u nama, neki talenat, neko kreativno iščašenje iz sistema, da je strašni lav to kad si malo drugačiji. I onda smo odlučili da lava kao takvog posmatramo u raznim situacijama: u prirodi, društvu, gradu, na raznim mestima kako se on snalazi, kako on iz najbolje namere dobija etikete. Išli smo kroz stihove koji nisu uzrok, nego posledica.

Može li se definisati, ko je za današnju decu strašni lav, ili šta je on?

Ne bih imenovao neku ličnost, niti neki fenomen. Ta “strašnost” je svaka neobičnost ili nesigurnost koju mlada osoba ima, bilo da je nešto fizički, da su to neka interesovanja koja nisu uobičajena. Strašni lav je ono što nas čini dugačijima i mislim da je to lepota.

Kako mlad čovek, koji nema mehanizam kao odrastao, mada nekad nema ni on, da uspe u tome da ta neobičnost ne postane krst u njegovom životu? Šta smo mi odrasli dužni da uradimo da oni uspeju u tome?

Moramo imati svest da moramo da im pomognemo. To je ono najvažnije, a čim imamo svest o tome, onda ćemo, svako na svoj način, svojim sredstvima, naći kako to i da ostvarimo. Mi na tome treba da radimo, da ih osnažimo, a ne deca. Ona još nemaju svest o tome, iako su prepametna i vladaju raznim tehnologijama, ali još nisu emotivno ovladali svim onim čime moraju da ovladaju tokom sazrevanja. Ovom predstavom pokušali smo da ih naučimo da uoče onog pored sebe, da vide njegove potencijale i da im se raduju, da i sami urade da oni dođu do izražaja. Kada preoznamo kvalitete jedni u drugima, i kada tako jedni drugima pomognemo, bićemo i bolji ljudi

Jesu li deca bolja od nas, ili, svesno ili nesvesno preuzimaju matrice koje im, opet svesno ili nesvesno, namećemo?

Jesu bolja, ali svakako da preuzimaju i matrice svojih roditelja, što opet zavisi od roditelja, kako se oni nose sa svojim matricama. Kada pravimo predstavu za decu, mi na neki način komuniciramo i s roditeljima, obraćamo se i njima jer prenosimo poruku na više nivoa. Npr. predmeti koje koristimo u predstavi namerno su tako neki koji su odbačeni, seknd hend, jer je poenta da kažemo da svako ima pravo da mašta, da svako ima neki potencijal, neotkriven, a na nama je da ga uočimo i rasplamsamo. Bitno je da deca poveruju u beskrajnost mašte, da imaju veru u tu maštu.

Ima li pozorište za decu dovoljno mašte da bude toliko kreativno i dovoljno važno u odnosu na internet koji čula uzbuđuje na nesagledive načine?

Tragam za tim odgovorom, mlad sam, tek sam počeo da radim, izašao sam iz škole. Tragam za tim odgovorom, jer mislim da on postoji. Pozorište postoji više od hiljadu godina, na istoku još i duže, ljudi dobijaju Ljudi tolike godine imaju potrebu za njim...Pozorište traga, greši, ali i uspeva da probudi nešto u ljudima, a svako od nas je bar jednom u životu tamo doživeo nešto što nigde drugde nije. To je plamen za kojim tragamo.

Da li kao mlad umetnik imate odgovor na pitanje koje ovih dana svi postavljamo - šta da govorimo deci posle onog što se 3. maja dogodilo u Beogradu?

Veoma, veoma me pogodila ta tragedija. Kao i mnogi ljudi osetio sam se bespomoćno i prestravljeno zbog tog stradanja. Ali, osetio sam i bes zbog kakofinije koja je nastala na mrežama i u medijima. Posle užasa u školi možemo samo da se pomolimo za duše te dece, da zastanemo i ućutimo, pogledamo se. A nismo ni zastali, ni ućutali ni pogledali se, već smo počeli da pametujemo. Počeli smo da budemo glasni, da dajemo dijagnoze društvu, da svi sad znamo zašto se to desilo i šta je ovo bilo. A nije prošlo ni nedelju dana. Dajte da vidimo šta se tu desilo - jer svi smo krivi. Dajte da se saberemo i da vidimo možemo li popraviti stvari. Kod nas ovde je običaj da ljudi, kad god se nešto desi, sve izbace iz sebe ne razmišljajući o onom drugom pored sebe, koji je stradao, bljunu iz sebe sve bez obzira na posledice. To nije dobro. Previše se ljudi koji nisu kompetentni petljaju u nešto što je jako delikatno, u jedan veliki šok. Nažalost, moralo se desiti ovako nešto da bi se o tome počelo pričati o nasilju i agresiji. Još na prvoj godini bavio sam se nasiljem među mladima i neverovarno je šta sam sve saznao, kakva sve vrste nasilja postoje u školama. Razne stvari su dovele do toga i strašno je što se ljudi koji su plaćeni za to nisu pozabavili time. Da je sistem radio svoj posao, možda ne bismo došli do ovoga. Toliko je bilo indikatora da će negde eksplidirati, a nismo preduzeli ništa.

Možda bi trebalo napraviti neku kampanju o važnosti toga da se ljudi okrenu nečemu što ih tera da ostave telefone, odnosno da se tokom dana bar jednom povežu sa sobom umesto telefonom. Da se konektuju sa drugim ljudima. Možda zvuči donkihotovski, ali baš knjiga bi mogla da bude povod da se čovek diskonektuje iz svih konekcija...

Naravno da bi bilo bolje da se ljudi konketuju sa pričama uopšte. Priče razvijaju empatiju, maštu, kreativnost, razmišljanje, samo ne znam način na koji bi se to moglo promeniti, kako bismo ljude ubedili da se vrate čitanju knjiga.

A zašto ne čitaju reditelji i glumci. Čovek ima utisak da oni više ništa posle akademije ne čitaju, samo ređaju Šekspire, Čehove i Dostojevskog, drže ih se kao pijan plota. Napisa li iko išta više posle njih? Nije li to držanje za neku vrstu sigurnosti. Evo, u Banjaluci je fantastični Stevan Grabovac, napisao izuzetan roman “Mulat albino komarac”, banjalučki “Imprimatur” je objavio knjigu Slađane Perković “U jarku”, koja ima fantastičan dramski potencijal, to je potpuno Nušić 21. veka. I niko da se seti da ih postavi na scenu, u Banjaluci npr....

Slažem se da je to veliki problem, jer, kao da postoji katalog od ne znam koliko pisaca koji se stalno vrte u krug, a postoji toliko mladih savremenih autora, naših kolega koji izlaze s akademija, ne samo u Beogradu. Ali, sve je do reditelja i pozorišta. Neka im daju šansu, neka rizikuju, pa neka i pogreše... Pozorišta nemaju razumevanja ni toliko da im daju malu scenu za rad. Naši repertoari su Sterija, Nušić, Kovačević, za koje imam neizmerno poštovanje, ali ne možemo stalno njih postavljati. Tu su Biljana Srbljanović, Milena Marković, Tanja Šljivar, a gde su ostali? Dok sam studirao, doveo nam je profesor jednom jednog izvrsnog rumunskog redilelja iz Bukurešta koji postavlja samo savremene tekstove. Jedan od studenata ga je zamolio da nam prosledi neke od tekstova, a on je rekao – ne. On smatra da je više od 50 odsto rediteljskog posla traženje komada. Rekao nam je da je naša obaveza da, čitajući te tekstove koji nisu postavljeni, tražimo i pronalazimo one s kojima ćemo se povezati i tako otkriti svoju temu, novog psica, novo štivo, novi ugao.

Snežana Miletić

Tri gracije Novosadskih pozorišnih igara

Tri gracije

Ovogodišnje Novosadske pozorišne igre u žiriju imaju tri gracije koje će pažljivim okom procenjivati predstave. Kostimografkinja Milica Grbić Komazec, glumica i rediteljka Maja Lučić i novinarka i teatrološkinja Olivera Milošević ovih dana nerazdvojno su društvo na obe scene Pozorišta mladih. 

Ko čita, živi sto života  

Poučna, razigrana i brza, likovno zanimljiva i muzički upečatljiva, takva je bila “Koza na sudu u Višnjoj gori”. Predstava Slovenačkog narodnog pozorišta Celje upoznala nas je sa šest spretnih glumaca, a među njima bio je i Urban Kuntarič. Umoran, ali zadovoljan reakcijom publike govorio je nedugo posle duuugog aplauza, o tome kako komunicirati s publikom danas, posebno mladom, zašto su komedije tako skrajnute i potcenjene i tome kako smo, čak i na nivou porodice, opšte dobro zamenili za individualizam...

Kako se danas treba obraćati mladoj publici?

Za svu publiku, posebno za mladu, važno je da ih ne potcenjujete, da im daješ nešto što im je lako da gledaju, ali im kažeš važne stvari. U našoj predstavi to je napravljeno tako što smo sve ubrzali, u ritmu generacija kojima je namenjena: ide brzi red priče, narativa, onda ide neka šala, štos, pa muzika, pa onda opet poput fila, priča, šala... Mladi su navikli na tiktok brzinu, ne priznaju ništa sporije. I ovo je jedan od načina da im se približite, da ih uvedete u ono što zapravo želite da im kažete. Morate smišljati način kako da im neke priče ispričate, njie im dovoljno samo ispričati ih. To je prosto tako, takvo je ovo vreme. Morate kombinovati nauk i komediju. Čini mi se da je komedija dobar način komunikacije sa njima. Ja volim komediju. Ona je uvek dobar način saopštavanja nečega o svetu.

A zašto su komedije tako skrajnute i potcenjene, sama ih struka potcenjuje i gleda podozrivo, i u pozorištu za decu, i u pozorištu za odrasle?

Ne znam. Sad smo u Celju imali festival komedije, imao sam podkast s najboljim slovenačkim komičarima. Složili smo se da je komedija podcenjena, da se ne radi dovoljno dobrih komedija, ali u suštini nismo shvatili zašto. Zaključi smo samo da je problem ovog teatarskog prostora to što bi svi da rade art, nešto da budu posebni, radili bi stalno neki savremeni teatar. Ali ja volim da se radi za široke narodne mase, što ne znači komercijalu ili neki loš teatar. Ljude vole komedije, vole da se smeju i lakše progutaju neke opasne stvari kroz komediju, koje drugačije ne bi hteli da čuju. Smeh je ono što nas spaja i fenomenalan je osećaj kada sam u punoj sali i svi se zajedno smejemo. To je tako katarzično i divno.

Šta vas deca pitaju posle ove predstave?

Ne mnogo, ali uvek su oduševljeni kozjim maskama, hoće da ih probaju, dopada im se jako kako pevamo.

Slovenačka narodna priča po kojoj je nastala predstava uči da razlikujemo dobro od lošeg, šta je potkupljivost, koristoljublje. Zašto se i u vremenu u kojem je sve mnogo lakše saznati nego, recimo u vreme kada su se deca vaspitava na narodnim pričama, mora stalno učiti toj razlici, ukazivati na nju, čak i zrelim generacijama. Život jeste brz, melje nas liberalni kapitalizam, pa ipak, kako smo se ipak tako strašno otuđili od dobra?

Problem je individualizam. Mi smo društvo individualaca. Samo ja, ja, ja, ja... I zaboravili smo na dobrobit zajednice, dobrobit društva. I to počinje već u porodici. U njoj počinje narušavanje jezgra tog zajedništva, zajedničkog dobra. Ako ta celina funkcioniše, tu deca mogu da dobiju sigurnost, samopouzdanje, hrabrost, radost, radoznalost, dakle sve one vrednosti koje im pomažu da, kad izađu iz kuće u svet, i tamo šire to što su poneli iz kuće. Opremljeni tim vrednostima, oni neće zalutati, ali kako je to danas u samoj porodici narušeno, deca nemaju zdravu bazu, ni oslonac. Zbog konstantne presije nad ljudima, potrebe dokazivanja, zarađivanja, sve je pomereno i uzdrmano. Ja još nisam roditelj, ali ljudi koje znam, koji su roditelji već imaju problem da komuniciraju sa svojom decom, zbog telefona i interneta. To odsustvo komunikacije i svesti o potrebi i važnosti te komunikacije u stvarnom svetu čini ovaj svet otuđenim kakav danas jeste.

Kako se vi lično odupirete toj žurbi, presiji brzine, imperativu života u dve stvarnosti - realnoj i internetskoj? Kao glumac-morate upijati sve, a kao živo biće morate imati neku normalnu, sigurnu bazu...

Ja sam se oduvek spašavao sportom, vožnjom bicikla. I volim da čitam knjige. Predivna mi je izreka: onaj ko ne čita - živi jedan život, a onaj ko čita - živi sto. To su mi dve baze i one su dobre za glumca. jer ako živiš u knjigama sto života, možda ćeš moći neke da proživiš i u stvarnom svetu.

Snežana Miletić

 

 

 

 

Moramo biti iskreni s decom, ne ignorisati ih

Očarala nas je prva takmičarska predstava Novosadskih pozorišnih igara - “Ronja”, i njeni divni glumci iz skopskog Pozorišta za decu i mlade. Među njima i Nikola Nakovski. Gost našeg grada i festivala najboljih evropskih predstava za decu i mlade, koji se od 8. do 15. maja održava u Pozorištu mladih, govorio je o pobeđivanju predrasuda i divnom prijateljstvu koje se rodilo iz toga – čemu nas “Ronja” upravo uči, o tome kako treba razgovarati s decom danas - u pozorištu i mimo njega, kako ih naučiti nekoj novoj nežnosti, jer stara je očigledno izbledela, ili - očigledno - ne radi dobro svoj posao...

Čemu nas uči ta odvažna kćerka razbojnika Ronja? Šta deci govori ta priča, koje vrednosti im prenosi?

Govori o dve sukobljene porodice koje se mrze, o mržnji koja se prenosi iz generacije u generaciju, s kolena na koleno... Poznata priča, zar ne? Imamo to mnogo i često i u životu. Ovde kod nas, na ovim našim prostorima, ali i svuda u svetu. Svet uopšte nije operisan od toga. Svedoci smo tih mržnji. patimo zbog njih. Naši junaci Ronja i Birk su neka nova nada. Deca su ta naša nova nada, ona imaju priliku da razbiju loše stare tradicije i stereotipe koji su već jako urasli u kožu odraslih, pa i nas koji nismo baš stari. Deca nam otvaraju oči da smenimo neke navike, izmenimo ih, promenimo i pobedimo ako su loše.

Ovih dana u Srbiji, bili smo svedoci da jedno dete nije otvaralo oči odraslima tako kako vi govorite, nego nam je dodatno pokazalo da očigledno ne vidimo dobro i ne priznajemo neke stvari u našem društvu. Šta treba govori deci, šta im treba pričati, evo u pozorištu?

Moje iskreno saučešće svima onima čiji su najmiliji stradali. Mi smo u Makedoniji jako teško doživeli to što se dogodilo. Vrlo smo potreseni. Mi, kao radnici u kulturi, imamo već duže vreme problem kako da pokrenemo i održimo dečju pažnju. Njihova koncentracija je slaba i kratka, uopstalom, nije bolja ni kod nas odraslih. Nove generacije su danonoćno prikačene na internet, takoreći od rođenja i vrlo teško ih možete ubediti da im pozorište može dati neke druge senzacije, da im može pokrenuti adrenalin na druge, suštinskije načine. Mi u pozorištu konstantno imamo pritisak da tu magiju koju stvaramo, moramo da stvaramo na nekom novom nivou koji će njima biti interesantan i uzbudljiv, koji će im držati pažnju. Ta deca, prve neke stvari koje uče o životu – uče kod nas u pozorištu za decu, preko predstave i to je za nas, ne samo izazov, nego ozbiljna odgovornost. Mislim da više ne možemo, niti smemo da se lažemo, moramo se zapitati mi koji radimo u pozorištu kako svemu tome temeljno i ozbiljnije pristupiti. I ja sam bio dečak i klinac i tinejdžer, i ne tako davno prolazio kroz razne teškoće odrastanja, kroz buling, ali, s bitnom razlikom, meni nije toliko bilo dostupno to magično i tragično polje slobode zvano internet, ta blagodet našeg vremena koja je ujedno i veliki monstrum ako se otme kontroli onoga ko ga konzumira.

Očigledno je da se, posebno mi ovde na Balkanu, moramo početi učiti i nekoj novoj nežnosti, nekoj novoj komunikaciji koja će emotivno osvestiti ljude. Paradoksalno je da smo posle svega što se ovde dešavalo, tako bezosećajni. Šta smo to pogrešno učili? 

Jesmo, sve smo bezosećajniji, i mi odrasli, i deca. To se jako vidi i oseća. Deca se navikavaju da žive u nekom ignoru, mnogo prepuštena i sama sebi. Pravdamo se finansijama, dnevnim sluđivanjem, brzinom života, ali sve je to izgovor. Mora se naći vremena. Mi smo njih doveli na svet. Nismo ih pitali hoće li doći. Ne mogu da krivim roditelje, svako ima svoju priču i razlog, ali sve polazi iz doma, iz kuće. Po meni, to je baza. Ako tu dobiješ prave smernice, nećeš biti drugačiji ni van kuće.

Važno je i to koliko te puta neko od bližnjih pita kako si, kako ti je bilo u školi, na poslu, i to da te, umesto u streljanu, vodi u pozorište, park, na neko izletište...

Nikola NakovskiTačno, ali kad vodite svoje dete negde to ne sme biti tek puko “vođenje”, način da mu popunite vreme, da to odradite. Morate detetu približiti zašto je bitno da taj dečak ili devojčica vidi predstavu, zašto je važno da juri loptu po parku... Ta vrsta komunikacije je drugi nivo umetnosti i obrazovanja, i upravo dobijanje novih informacija na taj način je razotkrivanje novih mogućnosti, a ujedno i otkrivanje novih nežnosti. Mislim da je takođe veoma važno da i roditelji, i mi u kulturi, zapravo svi koji se bavimo decom, počnemo da imamo malo ozbiljniji pristup prema njima. Mi decu više ne gledamo kao decu. Mi od njih očekujemo da budu odrasli. Primećujem to kada pričam s decom posle predstava. Oni s nama pričaju kao odrasli. Pa i mi bismo isto tako morali da pričamo s njima, da ne bude ušminkavanja, nikakvog “pakovanja”, jer deca to vide, prozru vas. Često kažemo da su deca najiskrenija publika, ali to govorimo tako naivno, a to nije baš tako navino. I to je i blagodat ove naše glumačke profesije, da im se dopane i ne dopadne nešto, ali da se o tome priča. Da se ne završi samo na - dopalo mi se, nije mi se dopalo. Ne, već da se započne razgovor, da se zapitkuju, šta im se nije dopalo, zašto, šta bi menjali, da razvijemo neku diskusiju, da ne gledamo kroz roze naočare. U toj komunikaciji, u toj iskrenosti, moramo isto tako biti i vrlo pažljivi, jer to su deca. Ali moramo biti iskreni onako kako su oni prema nama, to moramo. I nikako da ih ignorišemo.

 Snežana Miletić

 

Otvorene 2. Novosadske pozorišne igre

Novosadske pozorišne igre, drugi međunarodni festival profesionalnih pozorišta za decu i mlade, otvoren je u ponedeljak uveče u novosadskom Pozorištu mladih. Minutom ćuatanja, bez pompe i slavlja, a pod senkom nedavnih tragičnih događaja, festival je otvoren premijerom predstave Koralina, po motivima novele Nila Gejmena, a u režiji Jakuba Maksimova. Festival je otvorio član Gradskog veća Novog Sada, Dalibor Rožić.
 
Koralina2
 

 

Čudesnih 12 priča o životu

Druge “Novosadske pozorišne igre” biće uistinu neka vrsta geometrije duše, kako kaže naslov jedne od predstava. Biće raskošno razotkrivanje sveta kakvog (ne) poznajemo. Izuzetnih 12 predstava na scenu Pozorišta mladih donosi čudesne priče o životu. Iz Budimpešte nam stiže „San letnje noći“, iz Rijeke „Zamrznute pjesme", iz Celja „Koza na sudu u Višnjoj gori", iz Banja Luke „Bio jednom jedan lav", iz Skoplja „Ronja-kćerka razbojnika", iz Tel Aviva „Kada je sve bilo zeleno", iz Beograda dve - „Mogućnost zabavljanja kod ptica" i "Hajdi", iz španskog Gijona "Geometrija duše", iz Podgorice „20.000 milja pod morem", iz bugarske Varne „Alisa u svetu ogledala", te iz Berlina "Klovnovske kuće". Preporuka je ne propustiti nijednu, jer život je jedan, a duša se meri sada, od 8. do 15. maja, samo u Pozorištu mladih
 
KETST091SAN LETNJE NOĆI
Šekspir koji se pleše
Čudesni Šekspir oduvek je bio intrigantno utočište raznih umetnika. U slučaju budimpeštanske trupe dodatno je uzbudljiv jer donosi čitanje na kakvo nismo navikli... Pred nama je Šekspir koji se pleše. U "San letnje noći" uvlače nas izuzetni umetnici vrsnog plesnog teatra iz Mađarske. Bez daha ostavljaju njihovi pokreti u kojima su satkane mnoge – za život – važne priče.
 
 
 
 
Zamrznute pjesme097ZAMRZNUTE PJESME
O prijateljstvu i ljubavi, čeznemo za njima
Već i od samog naslova riječke predstave čoveku zaigra svaki damar u telu. Riječko lutkarsko kazalište je teatar koji predvodi sve ono najboje u lutkarskom svetu našeg regiona. Stižu nam sa svojom najboljom predstavom, dirljivom pričom o ljubavi i prijateljstvu – tim jedinstvenim ljudskim vezama koje čoveka čine ljudskim bićem, vezama koje su nam potrebnije nego ikad u našem vrlom svetu sve bizarnije otuđenosti... Posle niza festivala i nagrada, Riječani stižu i u Novi Sad.
 
 
KOZA NA SUDU U VIŠNJOJ GORI
Priča koja emocije natapa mudrošću
Ovo je stara slovenska legenda o jednoj kozi/jarcu, koja/i je u komšijskom dvorištu pojeo/la malo salate… I onda sve krene po zlu, ali na kraju - pouke su jasne... Sjajna komedija namenjena mladoj publici dolazi iz Celja. Smeštena je u modernu scenografiju, obučena u savremene kostime, a diči se i odličnom muzikom koja emocije natapa mudrošću.
 
Bio jednom jedan lav 5BIO JEDNOM JEDAN LAV
Kad si lav – dovoljan je štap i kanap
Teško da se nešto može napraviti uz pomoć štapa i kanapa, ali kad te vodi dobra priča, onda nastane jedna - o jednom lavu i ona počinje baš kao u naslovu - "Bio jednom jedan lav..." A ovaj je banjalučki... Uz prepoznatljive stihove i misli genijalnog Duška Radovića, glumci vešto uvlače publiku u bajkoviti svet pisca.
 
 
 
 
image2RONJA, KĆERKA RAZBOJNIKA
Neustrašiva i divlja, a divna
Ko je voleo Pipi Dugu Čarapu i njene dogodovštine, smesta će se zaljubiti i u Ronju – kćerku razbojnika. Ronja nas vodi na poprište dve bande, ali onakvo kakvo može da se rastvori samo u dečjoj mašti, na filmu, u nekoj knjizi, ili kao u slučaju skopske Ronje - u pozorištu... Ronja je divlja, svojeglava i neustrašiva devojčica. Priželjkujemo da takva budu i naša deca - neustrašiva, da pobede sve što se pobediti mora... Da bi se živelo...
 
                               KADA JE SVE BILO ZELENO
O čovečanstvu, prirodi i ljudima
Da li je ikada bilo tako, da je sve bilo zeleno - možemo se samo zapitati danas? Seže li uopšte sećanje na to vreme - ako ga je bilo. U ovoj fantazmagoričnoj, višestruko nagrađivanoj predstavi iz Tel Aviva - gotovo bez reči - glumci nam govore o čovečanstvu, prirodi i ljudima. Reč je zapravo o nekoj vrsti ekološke bajke, a bajke, priče uopšte održavaju svet živim i važnim mestom za čoveka. U središtu tih priča je borba za opstanak, a na čelu nje je nada da će bar delić prirode biti sačuvan od betona.
 
 
 
Mogucnost zabavljanja kod ptica foto Nenad Sugic 10MOGUĆNOST ZABAVLJANJA KOD PTICA
Podstanari planete Zemlje
Ljudi su samo jedan deo univerzuma u kojem živimo i nisu apsolutni vladari svega. Postoje tu i neka druga bića i stvari, neki drugi stanari planete Zemlje. Zvuči kao neka definicija iz biologije koju treba savladati, ali to je čista, nepatvorena istina. Naučimo je najzad. Pozajmili smo ovu planetu na neko vreme od naših predaka i dužni smo da je u što boljem stanju predamo našim naslednicima. Tri su glumca na sceni, stižu iz Beograda, vrhunski su lutkari. Kad takvim daš - čak i - gomilu otpada, oni naprave čudo.
 
GEOMETRIJA DUŠE
Poetsko merenje, za sva čula
Može li se izmeriti neizmerljivo, svet recimo? Da mu se oslušne bilo, ispišu mere? U pozorištu – može. Sve, pa i to. "Geometrija duše" stiže iz španskog Gijona, a izvodi je umetnik ovdašnjeg porekla Alek Ćurčić. Spoj je telesnog izraza, savremenog plesa i manipulacije objektima. Istinsko poetsko merenje, za uživanje svih čula.
 
HAJDI
Daleko od buke, blizu sebe
Hajdi je priča koju smo svi jako voleli. O šestogodišnjoj devojčici koja je izgubila roditelje i sad živi s dedom u švajcarskim Alpama. Deda slovi za pustinjaka i čudaka koji živi daleko od civilizacije. Naoko je nepristupačan i grub, a zapravo deda kakvog bismo poželeli. Uz njega, Hajdi je zavolela sve ono što je važno kad živiš daleko od bučnog sveta. Zato priroda postaje njen najrođeniji dom... Nastavak ove poučne priče ispričaće nam glumci beogradskog Pozorišta "Boško Buha", nežno i pažljivo.
 
20. 000 MILJA POD MOREM
Bajka koja je postala realnost
Ma ko ne bi zaronio 20.000 milja pod more, da vidi kakav se to tamo svet skriva, ko tamo vedri i oblači, ko je kapetan, a ko mali od palube. Maštovito štivo za decu nekada je bilo iz sveta naučne fantastike, a već danas je ozbiljna realnost... Četiri glumca iz Podgorice na jedinstven način oživljavaju fantastičnu priču Žila Verna.
 
ALISA IZA OGLEDALA
Ogledalce, ogledalce...
U jednoj reči - brodvejski spektakl. U pozorišnim krugovima ova "Alisa" slovi za najbolju evropsku produkciju u prošloj godini. Stiže nam iz Bugarske i zvanični je pobednik najvećeg lutkarskog festivala u Varni.
 
KLOVNOVSKE KUĆE
Pobediti strahove, ostvariti snove
Na sceni zatičemo zgradu s pet stanova u kojoj živi šest likova. Uhvaćeni su u mrežu svojih navika i nepodnošljive kolotečine. Boje se da izgube svoje male bedne života više nego da izađu iz kolopleta straha i jadnoće, i najzad prestanu da budu otuđeni od svojih snova. Glumci Merlin teatra koji ima dve adrese, atinsku i berlinsku, maestralno manipulišu lutkama. Lutke su izrađene od različitih materijala, a akteri suvereno demonstriraju različite lutkarske tehnike, kombinovane s video projekcijom i svetlosnim efektima. Ova lutkarska teorija o ljudskoj ništavnosti vrlo duboko ponire u način života savremenog čoveka koji je okovan strahovima, iz kojih se boji da izađe.

U pozorištu su važna unikatna iskustva

Češki reditelj, lutkar, Jakub Maksimov, koji je u Pozorištu mladih pre nekoliko godina režirao nadasve uspešnu predstavu “Na vukovom tragu”, ovog proleća ponovo je u ovom teatru. U novoj predstavi “Koralina”, inspirisanoj megapopularnom horor pričom za decu, pisca Nila Gejmena, reditelj je okupio - radoznalošću ozbiljno našpanovanu ekipu glumaca koja na probama neumorno razvija i realizuje rediteljske ideje.  Premijera će biti 8. maja, na otvaranju 2. Novosadskih pozorišnih igara, a nakon jedne od proba, tokom koje su upečatljvo napravljene lutke počinjale da dišu, hodaju i govore, Jakub Maksimov je govorio o tome zašto je za svoj drugi dolazak u Novi Sad izabrao “Koralinu”, o sudbini lutkarstva, te - takoreći - nekoj vrsti senzitivno precizne mehanike koja u rukama glumaca, nakon što je reditelj dobro osmisli i izmeri, snažno utiče na sva čovekova čula...
 
Za svaki proces rada na početku je uvek potrebno ubedljivo uvesti ekipu predstave u rediteljsku ideju, a posle i održavati plamen te ideje. Kako vi pridobijate poverenje ekipe: je li to, u vašem slučaju, više stvar same ideje ili energije koja se tokom rada stvara između vas?
U mom slučaju to je uvek ideja, način na koji vidim komad i budući proces rada u kojem ćemo doći do realizacije ideje. Mislim da je to veoma povezano s načinom mog doživljaja, tretiranja pozorišta i načina rada. Za mene je pozorište, generalno, vrlo konkretna stvar: možemo govoriti o idejama, možemo govoriti o velikim i snažnim emocijama koje doživljavamo kada gledamo pozorišni čin, ali dok pravimo predstavu - mi uvek moramo da znamo odakle šta dolazi, zašto dolazi, zašto nešto treba uraditi ovako ili onako, moramo biti svesni da neku lutku moramo pomerati s jedne, a ne druge strane jer je publika inače neće videti, ili jer taj položaj neće biti zgodan ni za lutku, ni za glumca. Dakle, svaki detalj na sceni mora imati svoje “zašto” i svoje “zato”, mora biti promišljen da bi imao smisla. Po meni, sve je praktično stvar ravnoteže, odmerenosti, merenja - kako nešto predstavljaš publici i zašto nešto predstavljaš publici, kada predstavljaš... Važno je znati, ne samo šta i kako pokazuješ publici, nego i kada joj to pokazuješ, kojim redosledom: šta pokazuješ prvo, šta otkrivaš drugo... Šta mora biti brže, a šta sporije.
 
Zvuči kao neka vrsta matematike, precizne mehanike...
Pa tako nekako. Dok se stvaraju scene, ređaju jednim logičkim redosledom i povezuju, mora se razmišljati analitički, a tek onda ta preciznost stvara emocije, osećanja koja kroz slike i znakove prenosimo publici koja ih čita. Znači, počinje se od vrlo konkretnih stvari – od objekata, lutaka i koreografija na sceni stvaramo male sekvence, njih povezujemo i tek iz njihove uzročno-posledične veze dolazi energija koja se često pominje u pozorištu.
 
Kako pronalazite priče za decu i mlade danas? Deca i mladi su opčinjeni igricama, Tik-Tokom, društvenim mrežama. Može li pozorište da im ponudi senzacije i emocije koje će nadjačati ono što proizvode savremene tehnologije? Treba li se boriti za to?
Pozorište je više priča o iskustvima. Ono gledaocu, pa i mladom, daje neku vrstu iskustva. Ne govorim da im daje bolja iskustva, potrebnija iskustva od onih na Tik-Toku, ili Instagramu, onih koje nude igrice, jer mislim, npr, da i neke igrice daju određena umetnička iskustva ako su dobre i zanimljive Iskustvo koje dajete publici ne mora biti najbolje, ali mora biti jedinstveno, unikatno. Moja specijalnost u lutkarstvu je objekat teatar, a on je povezan sa vrlo konkretnim stvarima: realni ljudi manipulišu nečim na sceni. Ako hoćete da podelite to iskustvo sa publikom, morate da budete blizu njih, i to je unikatno iskustvo koje vam društvene mreže i igrice ne mogu ponuditi. Dakle, ovde imaš susret, nije u pitanju samo projektovanje na ekranu.
 
Doneli ste već gotove lutke uoči početka proba. Da li je to uobičajeno i kakve instrukcije dajete ljudima koji su ih kreirali. Šta moraju da znaju osim što moraju da pročitaju tekst?
Već pet godina, od mojih master studija u Pragu, na Akademiji za izvođačkih umetnosti, sarađujem sa poljskom scenografkinjom Olgom Ženbinska. Sad smo došli do faze kada jedno drugom ne moramo da objašnjavamo mnogo. Ona mora da zna priču i ideju  koje tokom procesa rada razvijamo, naravno i karaktere lutaka... U ovom projektu, ona je višestruko uključena: kao autorka crteža, scenografije, kostima, dizajna lutaka. Nekada je i kreatorka lutaka, ali ovoga puta, zbog nekih raniej preuzetih obaveza, nije imala vremena za to, pa smo se obratili jednoj profesionalnoj radionici u Češkoj da nam uradi lutke.
 
Zašto ste birali Nila Gejmena?
Nisam siguran da sam birao njega. Izabrao sam priču čiji on autor. U jednom trenutku sam shvatio da ima mnogo zanimljivih knjiga za decu, ali ne mnogo onih u kojima su jaki likovi žene heroji. To je velika tema dana. Onda sam intenzivirao potragu i to sam našao u “Koralini” koja je uistinu interesantna heroina. Horor za decu, već samo po sebi zvuči kao oksimoron, ali deca vole da se uplaše.
 
Da li ste možda gledali “Wendsday”, Netflixovu horor seriju za mlade?
Nisam. Drugačije je praviti horor u pozorištu jer svi znaju da je to iluzija. Zapravo, nije iluzija. Publika danas zna da je teatar iluzija o stvarnom životu. U teatru postoji mogućnost da se kroz neke stvari koje nisu realne, kojima rukovode glumci, animiraju ih, utiče na publiku, da se kroz stilizaciju dosegne horor moment.
 
Da li je “Koralina” neka vrsta savremene “Alise u zemlji čuda”?
S jedne strane - jeste, s druge - i nije. Ja baš nisam ljubitelj “Alise u zemlji čuda”. Kada sam je poslednji put čitao pre nekoliko godina nisam u njoj našao ništa što bih sledio, što me je dirnulo, zaintrigiralo. Možda bi trebalo da pročitam još jednom, možda sam bio u nekoj fazi kad nisam bio za tu knjigu. Za razliku od nje, “Koralina” me je višestruko inspirisala. Za razliku od Alise o kojoj ne znam mnogo, Koralinin kompleksni karakter ima porodični bekgraund: ono što nju inspiriše, ali i remeti dolazi iz odnosa sa roditeljima i to je povezuje sa realnim svetom, dok je Alisa više kao neka figura, više arhetip nego karakter, neka realna osoba. I to nisam razumeo, ne znam sad čak ni da li mi se nije dopala, ili prosto nisam našao ništa u njoj što me je interesovalo.
 
Gledali smo vašu predstavu iz Banjaluke na prošlim Novosadskim pozorišnim igrama, a ove dolazite sa makedonskom. Gde ste još radili, jeste li vezani za neki teatar?
Radio sam u lutkarskim teatrima u Češkoj i Poljskoj, te sa jednom nezavisnom trupom u Nemačkoj. Frilenser sam, nisam nigde zaposlen.
 
Je li moguće tako živeti? Kako je bilo tokom epidemije?
To je pomalo gipsy life. Tokom korone, nije bilo mnogo drugačije što se mog rada tiče. Teatri su dobijali novac od vlade i morali su da imaju predstave. Mi smo radili, ali je drugačije bilo to što smo premijere imali pred jedva desetak ljudi.
 
Šta vam se čini, kakva je budućnost lutkarstva u Evropi?
Ako govorimo generalno o pozorištu, to je tek malo ostrvo u okeanu kulture i nema mnogo ljudi koji se interesuju za pozorište danas. Još u školi smo učili da se tek 3-5 odsto populacije zanima za pozorište,
 
Šta mislite, da li je to zato što se menjaju ljudske navike i potrebe, što kultura sve više naginje zabavi, ili je problem u pozorištu i idejama, odnosno nekoj vrsti zasićenja i krize u pozorištu, pa možda i pomanjkanju posvećenosti onih koji rade u teatrima?
Teško je na to pitanje dati tačan odgovor. Neka publika nalazi nešto u teatru, pa odlazi tamo, neka druga ne. Drugi ljudi nešto nalaze na koncertima, u bioskopu, galerijama, neki kombinuju sve, a neki ne odlaze nigde, uopšte nisu u fazonu kulture, ne zanima ih da čitaju, itd. Ali ne smemo ih osuđivati...
 
Možda ih onda možemo ili moramo nagovarati na neke kulturne sadržaje?
Svako ima pravo na izbor, a istovremeno nema pravo da drugog gura u ono što se njemu sviđa ili misli da je dobro. Naravno, možemo ostvariti nešto fenomenalno i onda pozivati ljude da dođu i vide to, ali ne možemo ići na ulice ili onlajn da bismo ih naterali da dođu.
 
Snežana Miletić
 

Putovanje kroz strahove

Naslovnu ulogu u predstavi “Koralina” igra Kristina Savkov, a celokupnu ekipu predstave čine: Neda Danilović, Slavica Vučetić, Jelica Gligorin, Saša Latinović, Slobodan Ninković, Aleksa Ilić, Darko Radojević i Aleksandra Lazin. Muziku, koju komponuje Lazar Novkov, uživo izvode: Aleksa Ilić, Darko Radojević i Aleksandra Lazin, dokje hor kompletna glumačka ekipa.Za knjigu Nila Gejmena, američka štampa svojevremeno je pisala da “još od vremena kada se Alisa stropoštala kroz zečiju rupu nije bilo putovanja tako veličanstveno neobičnog i zastrašujućeg” kao u ovoj knjizi. Sam pisac kaže da je knjiga nastala kada je strahovima koje nosimo iz detinjstva dopustio da se prošire na knjigu.


 

 

 



Selekcija bez ograničenja

Mihajlo Nestorović, selektor Novosadskih pozorišnih igara
Nakon 67 odgledanih predstava, što prijavljenih na konkurs, što na lični poziv ili na smotrama i festivalima, u veoma šarolikoj i raznolikoj ponudi, bilo da se radi o nivou produkcije, teksta, teme, tehnike, te načina izvođenja dotičnih dela, moram da konstatujem da se u kvalitativnom smislu, bar na nivou mojih saznanja, senzibiliteta, pa na kraju krajeva i ukusa, nije bogzna šta promenilo.
U tom smislu, moj ovogodišnji izbor, selekciju 2. Novosadskih pozorišnih igara, činilo bi 12 predstava koje bi se našle u zvaničnoj konkurenciji, dok bi dve predstave bile izvedene u revijanom delu Festivala.
Ne spadam u one selektore koji pronalaze zajednički naslov za selektovane predstave, niti sam se vodio datom temom i slično. Za Novosadske pozorišne igre specifičan je upravo koncept festivala, bez naslova, a osnovna smernica u izboru predstava bila mi je dobra predstava - tako sam došao do ove selekcije.
Gledajući sve te predstave, primetio sam da se način promišljanja pri postavci komada koji se nude deci i mladima nije promenio. Još uvek smo u koroni: ona je još uvek kriva za naše pozorišne pobačaje i ostala je osnovno sredstvo u odbrani lošeg, ili - da ne zvučim grubo, manje dobrog, površnog, ziceraškog.
Ovogodišnja selekcija NPI razlikuje se od ostalih festivala sa konceptom upravo po tome što nema ograničenja, bilo u produkcijskom, žanrovskom ili bilo kom smislu. Važno je da svaka predstava zaokupi pažnju publike: dece ili mladih. Svaka od dvanaest predstava je sama po sebi različita od ostalih i donosi neku osobenost koju retko gde možemo videti. Ali, nisam ih birao zato što su različite od mnoštva, već su se same, kao takve , nametnule, bilo da sa sobom nose neke nove veštine, tehnike, virtuoznost, estetki doživljaj, inovativnost, ili, jednostavno ljubav prema pozorištu.

Već pripremamo druge, “Novosadske pozorišne igre”

“Novosadske pozorišne igre”, novopokrenuti festival za decu i mlade koji je prvi put održan maja 2022. godine, okupio je izvanredne umetnike iz najšireg evropskog konteksta. Publika je imala priliku da vidi šta rade lutkari u Češkoj, kakvo je lutkarstvo u Slovačkoj, kako o svetu danas razmišljaju umetnici u Finskoj, kakvo pozorištu za decu i mlade stvaraju umetnici u regionu, te kakvo fantastično pozorište kreiraju ljudi u dalekom Sanktpeterburgu.

Prema oceni učesnika i novinara, “Novosadske pozorišne igre” pamtiće se po nekoliko odličnih predstava koje su redefinisale naše dosadašnje shvatanje umetničkog akta, prvenstveno zato jer su pomerile do sada poznatu lestvicu poimanja umetničkog stvaranja.

U tom rangu bila je, pre svih, fascinantna “Gerdina soba” Teatra Osobnjak iz Sankt Petersburga, u režiji Jane Tumina, koju je, malo je reći, ingeniozno odigrala fascinantna glumica Alisa Olejnik. Prve Igre pamtićemo i po zadarskom “Kafe kraljevstvu”, finskim “Nevidljivim zemljama”, kragujevačkom “Tihom dečaku”...

Mesec dana po završetku prvog festivala, na kojem su ostvareni neki izuzetni umetnički, ali pre svega ljudski kontakti, Pozorište mladih koje organizuje festival, počelo je pripreme za druge “Novosadske pozorišne igre”.

Pripreme su počele pozivom profesionalnim pozorišnim trupama da prijave svoje predstave za selekciju. Predstave selektuje direktor Pozorišta mladih Mihajlo Nestorović, prema čijoj je ideji i nastao ovaj festival.

Na “Novosadske pozorišne igre”, koje imaju takmičarski karakter, mogu da se prijave umetnici koji se bave različitim vrstama pozorišnog stvaralaštva za decu i mlade. Jedini uslov je - dobra predstava.

Kao organizator festivala, Pozorište mladih učesnicima obezbeđuje smeštaj i ishranu, te honorar za izvođenja, kao i putne troškove u ukupnom iznosu do 200.000 dinara.

Prijavni materijal možete preuzeti u prilogu.

Pozivno pismo

Invitation letter

Prijavni formular

Application form

Fotografije: Vladimir Veličković

Novosadske pozorišne igre 2022 - novo pozorišno okno ka svetu

Ima događaja po kojima pamtimo život i ljudi koji promene tokove naše sudbine i svesti. Isto tako ima i pozorišnih predstava po kojima se pamti jedno vreme, koje u nama redefinišu pojam umetničkog akta, a u sredini u kojoj se odigraju pomere dotadašnju lestvicu doživljaja umetničkog stvaranja.
Jedna takva predstava – setiće se svi oni koji prate pozorišni život u Novom Sadu - bila je pre 16 godina na Sterijinom pozorju. Zvala se “Fekete ország” (“Blackland”, odnosno “ Crna zemlja”) u režiji Arpada Šilinga. Ta fascinantna brehtijanska struktura, koja je stigla iz budimpeštanskog Kretakor teatra, bila je savršeno složena dijagnoza nepostojeće lakoće (ne)postojanja današnjeg čoveka umotanog u kafkijansku centrifugu nemoći pred sistemom. Publika je ostala bez teksta. I dugo, dugo u noć nije progovarala. Mnogi te noći nisu našli put do kuće, a neki su te iste noći našli put do sebe.
Od tada, bilo je u Novom Sadu odličnih predstava zbog koji je duh publike treperio kao lišće breze na vetru, ali nijedna -  kao ta mađarska predstava na tom Sterijinom pozorju 2006. godine, nije tektonski uzdrmala ovaj grad.
Sve do ove, 2022. godine, kada se u Novom Sadu najzad ponovo dogodila jedna takva grandiozna predstava, koja je pomerila sve granice ljudskog razuma i osećajnosti. Bila je to “Gerdina soba” Teatra Osobnjak iz Sankt Petersburga, u režiji Jane Tumina, koju je, malo je reći, ingeniozno odigrala fascinantna glumica Alisa Olejnik. Predstavu su u Novi Sad dovele prve “Novosadske pozorišne igre”, međunarodni festival za decu i mlade koji je organizovalo Pozorište mladih.
Prvenstveno zahvaljujući ruskoj predstavi, koja je dobila festivalski Grand Prix (a nagrađena je sa još četiri nagrade: za režiju, kostime, scenografiju i glumačku bravuru), i još jednoj koja je stigla iz finskog Grus Grus teatra, ovaj se festival već svojim prvim izdanjem predstavio kao ozbiljno novootvoreno pozorišno okno ka svetu, čiji deo ponovo možemo da postanemo i mi, u svakom smislu, ali samo ukoliko se potrudimo da taj isti svet shvatimo i prihvatimo pravila igre po kojima funkcioniše sve pristojno u njemu.
 
Fascinantna “Gerdina soba”
 
Gerdina SobaImajući u vidu činjenicu da u životu postoje neke stvari, među njima i neka umetnička dela koja se ne mogu sagledati rečima, jer one su, čak i kada su majstorske, nedostojna zamena za emotivni učinak na čoveka, svaki pokušaj verbalizacije predstave “Gerdina soba” već unapred je osuđen kao nedovoljno jak utisak. Pa ipak, neka ostane zabeležen...
Sa mislima uronjenim u Andersenovu “Snežnu kraljicu”, glumica Alisa Olejnik je u saradnji sa kolegom Evgenijem Filimonovim (rukom preciznog majstora pomagao joj je iza scene), očaravajućim slikama, zvukovima, muzikom, glasom, pokretima, stvorila je nestvarno čudesan, onirički svet kroz koji nas je vodila maestralnim koracima do same epifanije.
Olejnik je bila Gerda koja je inteligentno i znalački pripovedala o strahu, čežnji, bolu i traženju. U vremenu u kojem bi svako pomalo hteo da izbriše nešto od svojih sramotnih, što istorijsko-političkih, što kulturno-društvenih faux pas, ova predstava je retko čestit primer nesputajućeg redefinisanja prošlosti kroz delikatno rekonstruisanje sećanja.
Dolazak Alise Olejnik u Novi Sad bio je – ispostavilo se – kulturni događaj par excellence, ali i značajan korak u osvešćivanju ovdašnje javnosti o situaciji u Rusiji. Olejnik, inače gorljiva aktivistinja protiv rata, hapšena je nekoliko puta u Sankt Petersburgu (pa i neposredno uoči dolaska u Srbiju) jer je demonstrirala protiv mržnje, nasilja i rata koji su zapodenuti između njene domovine i Ukrajine. Za niz srpskih medija govorila je o tome kako ruski narod nije baš tako, kako prodržavni srpski mediji tvrde, ratno raspoložen prema Ukrajini. Naprotiv, mnogo je ljudi protiv tog besmislenog rata koji se u njenoj zemlji ni ne sme nazvati ratom - to je kažnjivo, nego se govori samo o “vojnoj operaciji”. Uprkos drakonskim ruskim zakonima, te odsustvu drugačijih tonova u mejnstrim ruskim medijima, svake večeri Osobnjak teatar, čiji je ova glumica deo, osvetljen je u bojama ukrajinske zastave.
Prisustvo ruskih umetnika na “Novosadskim pozorišnim igrama”, u trenutku ruske agresije na Ukrajinu, iz još jednog razloga zapravo je - ne samo solidaran, već izuzetan ljudski potez Pozorišta mladih. Ruski umetnici pozvani su u Novi Sad u trenutku kada “veliki beli svet”, koji ceo može da stane pod okrilje jednog kompjuterskog miša – ali izgleda i da nestane, kanseluje ruske umetnike i difamira rusku kulturu, kažnjavajući čak i mrtve ruske pisce insinuirajući tako da su proputinovska čeda i jedan Dostojevski, Tolstoj i Čehov, umesto da kanseluje svoje sramotne političare koji svojim nedopustivo stupidnim potezima zakuvavaju svetsku političku kašu tako da je ceo svet na ivici potpunog ludila.
Ruska predstava osvestila je publiku, dakle, višestruko, a organizatore i u to koliko je srpska pozorišna kritička misao jadna. Uprkos primetnoj medijskoj pažnji povodom festivala, srpski kritičari “velikih medija” nisu dobro percipirali festival pa su svoj nedolazak na njega objašnjavali da “srpska kritika ne prati predstave za decu i mlade”. Na njihovu žalost, ostali su uskraćeni da u, mahom parohijalnoj srpskoj pozorišnoj strukturi, vide bar dva prava umetnička čina, od kojih jedan - “Gerdina soba” komotno može drito u Avinjon, Edinburg ili na berlinski Theatertreffen.
 
Upečatljive “Nevidljive zemlje”
Druga predstava koje je bila sami vrh Festivala bile su finske “Nevidljive zemlje”. I ova predstava je, ne samo izborom teme, tretmanom materijala, već pre svega izvedbom, ukazala na to koliko naše pozorište – ne samo za decu i mlade, već pozorište uopšte, zaostaje - kako za svetom, tako i za samim sobom. I posle nje je ostalo pitanje, zašto nešto takvo nije moguće kod nas, ili je moguće vrlo retko (primer je predstava “Na vukovom tragu” Pozoriša mladih), jer nije da nema ideja, nije da ovdašnji reditelji ne umeju da “izvrnu kožu” (Urban, Mladenović, Liješević), ali u finišu većine pozorišnih akcija ovdašnjih reditelja i pozorišta početno izvrsna ideja najčešće doživi sudbinu kuvane špagete koja gađa metu.
Zapravo, osnovni utisak “Novosadskih pozorišnih igara” je da - bar te ponajbolje - predstave iz inostranstva mnogo bolje korespondiraju sa svetom oko nas i nama samima, da nisu old fashioned ni u sredstvima, ni i izvedbi, te da -  vrlo uočljivo -  nisu opterećene ni viškom reči. Dolazak predstava iz sveta ukazao je i na to da i naše pozorište, kao i nas ovde generalno na Balkanu, ubi previše reči!!! Predstave iz sveta tačnije biraju teme, oprezno i sveobuhvatno prilaze materijalnu, kompleksno ga treitraju, znalački njime rukovode, pa je zato – u kom kog da su žanru, maniru, i izrazu otkuljučane, i rezultat vidljivo bolji,
To potvrđuju i “Nevidljive zemlje” koje tematizuju široki kontekst migrantskih priča. I nije da te teme nije bilo kod nas, u nizu – nažalost - uglavnom besmislenih pozorišnih procesa. Autorski projekat Sandrine Lindgren i Išmaila Falkea koji i igraju u predstavi, napravljen za uzrast iznad 14 godina, zamišljen je kao osvešćivanje mladih o svetu u kojem živimo, u kojem lepa sveske i nova pernica na početku školske godine i odeća kao statusni simbol nisu ono što živi menjstrim populacija ove planete.
Uz pomoć svog tela - ruku, nogu, leđa, kičme, kože... ispisivali su emigrantske priče - o ratu, begu od njega, probijanju kroz bespuća geografije i dolazak na cilj gde ih čeka surova politika stvarnosti, koja im - ništa manje surovo, pokazuje da na ovom svetu mesta za njih, druge i drugačije, nema - ni tu na teritoriji za koju su mislili da je slamčica spasa, kojoj su mesecima težili u gotovo bestežinskom stanju.
Dva autora i aktera na izuzetan način animiraju sićušne lutke, koje uz pomoć kamere transponuju na svoje telo i stvaraju autentičan svet naše apokaliptične sadašnjosti. Stoga ne čudi što je žiri ovog festivala, precizno sveobuhvatnim okom, autorima finske predstave dodelio Specijalnu nagradu za inovativnost. U žiriju su inače bili: bugarska rediteljka Biserka Kolevska, hrvatski producent Miran Hajoš i novosadski glumac Slobodan Ninković.
 
“Kafe kraljevstvo” i “Tihi dečak”
Publika i žiri voleli su još neke predstave ovog festivala koje su, bar kada je region u pitanju, ostvarile, ako ne produkcione, onda svakako umetničke i zanatske standarde. Te su predstave svojim kvalitetom uspele da senzibilišu decu i mlade na neke životno važne teme (“Tihi dečak”), ali i da ih, što da ne, zabave (“Kafe kraljevstvo”).
“Kafe kraljevstvo” u režiji Vanje Jovanović vispreno je uprizorenje koje pokazuje nedvojbenu glumačku inteligenciju dva aktera - Irene Bausović Tomljanović i Dominika Krakašića (oboje su nagrađeni za uloge u ovoj predstavi), ali očigledno i glumačku radoznalost od koje, recimo, srpski pozorišni ljudi sve manje pate. Hrvatska predstava se na simpatičan način, u kombinaciji predmeta (šoljica, flaša, bokala, čaša...) i dramske igre bavi odnosom dece i roditelja, odnosno potrebom da se nađe zdrav put od  tradicionalnog i očekivanog do samoosveštenja i samoostvarenja.
Kragujevački “Tihi dečak” u režiji Tina Grabnara baziran je na igri prstiju i onome što su principi platform teatra, u kojem je glumac na sceni i glumac, i lutka, i scenski element, i rekvizit. Dirljivu priču o dečaku Vuku i opasnostima koje vrebaju oko jednog malog dečjeg života, odgovorno su izveli glumci Pozorišta za decu Kragujevac.
 
“Tri musketara” i “Hrono patuljci”
Svaki festival za decu i mlade morao bi po nekom nepisanom pozorišnom zakonu da ima i svoje karnevalske elemente, razgaljujući deo koji bi opuštao - pozorišnim mislima - bremenite vijuge najmlađe i malo starije publike. U tom kontekstu su na “Novosadskim pozorišnim igrama” odigrana udribrigunaveseljaška “Tri musketara” koja su u firioznom ritmu, sa sve padanjem scenografije, šarmantno izveli glumci češkog pozorišta Alfa iz Plzena.
Ova predstava je svoj karnevalski život pre Novog Sada upisala na tri kontinenta, u čak 35 zemalja, čime je postala najuspešnija češka predstava u 21. veku. Lutkarsku verziju legendarnog romana Aleksandra Dime, češki umetnici izveli su sa komičnim ginjol lutkama i na međunarodno razumljivom znakovnom jeziku.
Od njih su u manje razuzdanom tonu bili slovački “Hrono patuljici” u režiji Jakuba Maksimova, ali su glumci iz Bratislave, iako manje raspojasani od čeških, svoju autentičnu priču o prijateljstvu i pobuni demonstrirali u raskošnom prostoru mašte, u obliku lutkarskog bioskopa. Bila je to, najtačnije rečeno, avanturistička i filozofska priča o zubu vremena, imperativu pobune – danas više nego ikada, jer danas smo - više nego ikada - eutanazirani stupidarijama remedijalizovane stvarnosti.
O ostalim predstavama Festivala: "Mahmudu" Mestnog gledališča Ptuj/ Slovenija, "Čaplinu" Lutkarskog pozorišta Košice/Slovačka, "Sedam gavranova" Dječjeg pozorišta Republike Srpske/Bosna i Hercegovina, “Carevom novom odijelu" hercegnovskog pozorišta i JUK Herceg festa Herceg Novi/Crna Gora i “Carevom novom ruhu" tandema Lutkovno gledališče Maribor/Slovenija i Gradsko kazalište lutaka Rijeka/Hrvatska - nekom drugom prilikom.
 
Da te pitam...
Na “Novosadskim pozorišnim igrama” svakodnevno je održavana radionica “Mladi kritičari” u kojoj su učestvovala deca osnovnoškolskog uzrasta iz Dramskog studija Pozorišta mladih. Za ovaj program pripremale su ih dve glumice-zmajice ovog teatra Neda Danilović i Slavica Vučetić. Posle svake predstave, vođena znalačkom rukom moderatorke, dramaturškinje Divne Stojanov, deca su razgovarala sa autorima i akterima predstava o onome što su videli. Njihova dečja radoznalost i ljubopitivost neretko su goste ove radionice bolje otvarale nego bilo koja novinarka pitanja ili prikazi kritičara.
 
Početak i kraj
Najbolji deo pozorišne Evrope koji stvara za decu i mlade jednim delom viđen je, dakle, maja 2022. godine i Novom Sadu - u Pozorištu mladih, na “Novosadskim pozorišnim igrama”. Prema rečima selektora i direktora festivala Mihajla Nestorovića, to je i bio cilj prvih Igara, da mlada novosadska publika vidi predstave koje su u njihovim matičnim zemljama bile ili još uvek jesu među najnagrađivanijim, da stekne uvid u razne, recimo, lutkarske tehnike, da pojmi šta se sve u svetu radi, kakvo je pozorište u nekim zemljama o kojima gotovo da ne znamo ništa (poput Finske, npr).
“Novosadske pozorišne igre” otvorene su i zatvorene premijernom dve predstave kuće domaćina. Na početku je izveden raskošan ulični performans “Gulierova putovanja” u režiji Kokana Mladenovića koji je ne samo u danu premijere, već i u pretpremijerskim probnima danima, zabavio i oduševio na stotine dece u centru Novog Sada. I ova predstava, kao i “Metamorfoze” autora Saše Latinovića, izvedena u čast nagrađenih, koja je na samosvojan način pokazala kako se uz pomoć jednog materijala (kanapa) može stvoriti originalno umetničko delo, ostaće na repertoaru Pozorišta mladih.
 
Do metamorfoza kroz razumevanje
Svako vreme voli da ruši stare mitove i stvara nove. Čini to preispitujući svoju prošlost kako bi svoju sadašnjost učinilo boljom, hoteći istovremeno da predupredi greške koje mogu da iskrsnu na putu ka budućnosti.  A budućnost, to je ono ka čemu kao sumanut juri čovek današnjice. Filozofi bi rekli – a ne bi trebalo, jer pojedinačna budućnost zapravo je smrt. Ali nije ona najgora u budućnosti. Najgore bi bilo ako bismo u ovom sveopštem ubrzanju bez smisla i poretka uspeli da prestignemo sadašnjost i tako preigramo budućnost. Upravo o tome su, ako smo ih malo dublje promišljali, na razne načine govorile ponajbolje predstave “Novosadskih pozorišnih igara”. One – predstave, i one – “Novosadske pozorišne igre” sugerisale su nekoliko stvari: treba birati prvi tempo, prave teme i prave ljude oko sebe. Jer samo se u takvim kontekstima nastaju umetnička dela i dešavaju se festivali koji doprinose razvoju jedne sredine.
Parafrazirajući eksplikaciju iz programa za već pomenute “Metamorfoze”, kao neka vrsta rezimea svega rečenog, mogao bi da bude ovaj zaključak: dosta smo gledali na kakve su sve žrtve spremne velike i “velike” ljubavi, a na kakve su sve zločine sposobna izneverena očekivanja. Vreme je da se okrenemo jedni drugima, da se upoznamo i prepoznamo da su naše sličnosti veće i važnije od našiih razlika. Tek u tom trenutku spoznaje svako od nas, kao ljudsko, biće sposoban za metamorfoze. Možda nam upravo o njima budu govorile predstave na narednim “Novosadskim pozorišnim igrama”.  
 
Snežana Miletić