U pozorištu kreiramo i otpor, i solidarnost

Demetra Papada deo je grčke trupe "Merlin" koja ima sedište u Berlinu, a koja je na "Novosadskim pozorišnim igrama" izvela predstavu "Klovnovske kuće". Grčko-nemački umetnici su na autentično crnohumorni i groteskni, ali i potresno duhovit način, prikazali svet otuđenih ljudi...

Jeste li kao umetnik uplašeni sveta o kojem govorite u predstavi?

Jesam, naravno da jesam, kao i svi, ali pozorište je način da se o tim strahovima priča otvorneo da bi se pobedili. Analizirati i podeliti iskustvo razmišljanja i iskustvo straha, to je važno u pozorištu. Mnogo toga ličnog smo tu učitali, ali to je priča svih nas, i na politčkom, i na društvenom planu u celom svetu. Sve naše predstave govore o aktuelnim problemima, a obraćamo se deci i njihovim roditeljima.

Kakve priče su dobre da se ispričaju našoj deci i na koji način da se one pričaju u pozorištu?

Za mene lično, važno je da priče za decu budu istinite. Pravim ih kao za odrasle. Moje mišljenje je da, ako ja kao odrasla osoba volim nešto i ako mi nije dosadno, neće biti dosadno ni deci. Decu tretiram kao prijatelje. Trudim se da moj pozorišni jezik bude jasan i precizan. istinit. Ako je istinit i prihvatljiv, onda mogu da govorim o teškim stvarima, ali i da maštam o boljem vremenu. Svi zajedno možemo da kreiramo otpor i solidarnost. U tom smislu sam i realista, ali i sanjar. Tako treba govoriti i s decom.

Vi ste grčka trupa s adresom u Berlinu. Je li moguće živeti kao nezavisna trupa?

Jeste. Mi smo potpuno nezavisna kompanija koja ništa ne radi zabave radi. Sve ovo što smo, npr, radili u ovoj predstavi, napravili smo od otpada, recikliranih stvari, što je način da doprinesemo čistijem svetu. Na taj način ese ekološki možemo konektovati sa svešću ljudi.

Da li vam pomaže nemačka vlada?

Mi smo potpuno nezavisna kompanija, ali kad je bio kovid, nemačka vlada nam je pomogla svim umetnicima i to je zaista bilo važno, dok u Grčkoj, npr, umetnicima niko nije pomogao, zbog čega me serce boli.

Šta još igrate?

U skorije vreme igramo dve predstave, jednu za celu porodicu - “Ničija zemlja”, a druga predstavu koja se zove “Davljenje” govori o anksioznostima ovog našeg sveta i kako se izboriti s njima. Govori i o tome kako da živiš bez poze, jer ljudi danas umnogome žive u nekoj pozi - neistinito. A jednostavno bi bilo samo živeti, i biti...

Snežana Miletić

 

Promenimo ono što je iza ogledala

Svet postaje surovo mesto za sve, a ovih dana prestonica Srbije bila ja poprište užasne tragedije koja nikako nije smela da se desi. S bugarskom umetnicom Biserkom Kolevskom, koja je režirala predstavu “Alisa iza ogledala”, a koja je povela decu na jedno krajnje uzbudljivo putovanje, razgovor je počeo upravo pitanjem o važnosti pričanja priča - i kojih...

Kakve smo priče dužni da pričamo našoj deci?

Deci moramo pričati dobre priče, o dobrim ljudima, prepričavati im dobre primere iz života. Moramo im pričati o važnosti druženja i toga da imaš dobrog druga. I priče o tome da moraju da veruju u sebe. Alisa je verovala u sebe i zato je mogla da ide dalje. “Alisa” i priče slične njoj nisu samo za decu, već i za odrasle. “Alisa” je priča s mnogo smisla i mnogo važnih životnih rečenica. Danas u svetu moraš mnogo i brzo da trčiš da bi došao na svoje mesto, mesto koje ti pripada. Ako ne trčiš, ako ne ideš stalno napred, već spavaš, mladi ljudi idu dalje, a ti spavaš kod kuće i ništa od tebe. Probali smo u našoj predstavi da objasnimo zašto je važno da razmišljamo, a to smo pokušali da ostvarimo i kroz vizuelne efekte.

Šta krijemo iz ogledala, mi odrasli, a ne bismo smeli?

Mi se plašimo da se pogledamo u ogledalo, a bilo bi dobro da se ne stidimo da se vidimo u njemu, jer samo tako možemo da ispravimo greške. “Alisa” je jedino prirodna i kao takva vrlo se vidi među svim tim stvorenjima koja su ružna, glupa, zla, bezvezna... Alisa je ta nada, platno na koje se projektuje naše nesavršenstvo.

 Da li ova naša ljudska civilzacija ima snage i volje da to promeni, mogu li to uraditi umetnosti i kultura, npr?

Meni je mnogo žao što je to tako, ali ne verujem. Svi koji radimo u pozorištu probamo i pokušavamo da ukažemo da pare i vlast nisu važni i presudni. Mnogo mi je žao, ali plašim se da su ljudi potpunno poludeli. Nažalost, poludela su već i deca. Postavljam predstavu “Petar Pan” i u jednom trenutku se čuje rečenica: Ako ti ne veruješ da zvončići postoje, oni će nestati, nastupa smrt. Moji glumci i saradnici pokušavamo da uverimo decu da poveruju u čaroliju.

Snežana Miletić

"Moj Novi Sad" hvali "Zamrznute pjesme"

Portal "Moj Novi Sad" koji prati "Novosadske pozorišne igre, a inače i rad ansambla Pozorišta mladih, pisao je s oduševljenjem i najvišim ocenama o riječkoj predstavi "Zamrznute pjesme". Evo šta su napisali, a stoji na dnu teksta... 

"Moj Novi Sad"

Topla srca su prevažno mjesto

Riječka dramaturškinja i direktorka Gradskog kazališta lutaka Rijeka na čelu je teatra koji nam je u Novi Sad, na ovogodišnje “Novosadske pozorišne igre” - festival evropskog pozorišta za decu i mlade, doveo nežne i tople “Zamrznute pjesme”, jednu od predstava kakve su nam potrebne, ne samo u ovom trenutku našeg duštveno-političkog stanja i bavljenja, odnosno nebavljenja decom, već uopšte predstava kakve bi se morale stvarati za naše najmlađe. Govori o tome da osmeh stiže na lice čak i ako misliš da ga više nikada neće biti na tvom licu, a treba samo pored sebe da imaš nekog ko oseća i razume tvoje biće...

Živimo u delu sveta u kojem nema tako objektivno velikih hladnoća kao u “Zamrznutim pjesmama”, ali zbog svega onoga što se dešava, i u ovom delu sveta, i na celom svetu, možemo reći da nas greške čovečanstva počinju okivati. Koje bi se pesme morale sada pevati da se odledi zamrznuto srce otuđenog sveta?

Sami naslov predstave Tamare Kučinović bio je “Zamrznute pjesme za topla srca”. Topla srca su nam užasno važno mjesto. To je jedino mjesto koje je sigurno, koje je naš dom i ono uvijek treba biti otvoreno za sve ono što svijet izvana pokušava ohladiti i ohlađuje. Definitivno s djecom treba razgovarati o tim temema, jer živimo u svijetu koji je prilično nemilosrdan, sve nemilosrdniji, sve manje komunikativan i sve zahlađeniji, govoriti o pravoj emociji, istinskom prijateljstvu i ljubavi, o tome da u srcu uvijek imaš mjesta za drugog i za onog koji je različitiji od tebe. Djevojčica u našoj predstavi dolazi “iz Jevrope” u neki kraj koji je imaginarni dio ruskih sjevernih predjela, što je redateljka Tamara uzela od originalnog autora, ruskog pisca Stjepana Grigorjevića Pisahova. Moramo stalno misliti da su ta topla srca uvijek otvorena za sve ljude kojima je toplina potrebna, a ona treba svima. Moramo stalno pokušavati na bilo koji način odmrznuti taj svijet koji nas uporno zaleđava i smrzava iz različitih razloga i pronaći trenutak i iskrenu emociju, a djeca to umiju prepoznati. Zato s našom djecom moramo govoriti iskreno, istinito, otvoreno i to je jedini prostor koji i mi sami odrasli moramo osvijestiti, i pozvati sve nas odrasle, i sve roditelje, da uđu u njega. Djeca imaju to prirođeno, znaju to prepoznati, a mi odrasli često to zaboravljamo i često gradimo taj zamrnuti svijet oko njih, što je odraslom čovjeku grozno za priznati. Mi odrasli zato moramo imati i svijest da moramo otvoriti srca.

 Zašto guramo decu da budu odraslija nego što jesu?

Jeste. Upravo to radimo. Stalno ih preskačeno, ubrzavamo i mjerimo po nekim svojim, krivim mjerilima. I koliko god mislimo da je sve drugo to što ih ne pušta da neometano rastu u svom ritmu, zapravo smo mi ti koji ih ne puštamo da rastu i odrastu, i s dobrim, i s lošim stvarima, da na dnevnoj bazi naprosto prožive život primjeren njihovim godinama. Radimo to iz nekog straha za njih, a bojimo se jer smo i sami u prevelikim strahovima, što naslijeđenim, što iz prošlosti, što iz sadašnjosti, a što iz neke budućnosti, jer strah stalno projekciramo i iz neke budućnosti. Radimo krivo i sebi kao roditeljima, a i djeci. Treba ih samo pustiti, što je, znam, lako reći, jer to iz pozicije roditelja baš nije lako. Praktički, treba ih pustiti i biti im samo podrška i pomoć, i pokušati usmjeriti i kanalizirati sve ono što ih muči i zanima, razgovarati, kanalizirati i svoje i njihove strahove. I doći do nekog rješenja, koje na koncu možda ni ne postoji, ali bar postaviti pravo pitanje u pravo vrijeme. I biti im podrška u odrastanju. To nehotično izostane, a nije nam namjera da to radimo, međutim kultura odrastanja pod svaku cijenu, pod svaku mjeru, gura nas ka tome. A svijet je dovoljno ubrzan i bez toga i ne treba ih gurati u još veće ubrzanje, jer svi smo mi postali žrtve tog ubrzanja. Važno je da djeci pustimo da odrastaju njihovim ritmom, njihovim tempom.

Politika bi u svim sferama dnevnog života trebalo da bude takva podrška svojim građanima i pozorištima na kocnu. Kako vaše pozorište radi u kontekstu lokalne politike i kako je sada u naposrednom periodu nakon što je Rijeka bila Evropska prestonica kulture. Je li to imalo kakvog uticaja na kulturu?

Rijeka je imala peh da je bila EPK 2020. godine, kada je krenula korona. Nakon uzleta otvaranja i svega što se godinama gradilo i pripremalo, desio se stravičan pad u surovu realnost koja je zatekla cijeli svijet. Ali, puno toga smo naučili iz svega. Kada se situacija malo popravila, nastojali smo ponovno ispitati fokus, vratiti se prije korone, sjetiti se kako smo prije razmišljali. Morali smo se brzo reorganizirati i sve reprogramirati. I to je ponovno bilo jedno stravično ubrzanje, koje je od nas tražilo ogromnu energiju, vrijeme i koncentaciju. I uspjeli smo. Što se kazališta tiče, korona je bila prva koja je nametnula najviše mjere i ograničenja za sva kazališta, a pogotovo kazališta za djecu. Nismo smjeli igrati u školama, što je osnova našeg posla, nismo smjeli s našim predstavama i radionicama ići u vrtiće, nismo mogli organizirati posjete djece kazalištu. Zato smo tražili onlajn moduse kako da budemo u kontaktu s našom djecom, i ostali smo. Kad su se teatri počeli otvarati, nakon što smo svi bili u nekoj vrsti kolektivne paranoje zbog korone, nikad neću zaboraviti da nam je isto ovako jednog maja, nakon zatvorenosti preko mjesec dana, na predstavu došla samo jedna mama i jedno dijete. I mi smo igrali za njih dvoje. Na sceni je bio jedan glumac, jer smo pazili i na glumca. Mi kao teatar nikada nećemo zaboraviti tu izvedbu, a vjerujem da će i to dijete zauvijek pamtiti taj događaj. Korona i ta sitaucija oko nje zapravo je učvrstila važnost kazališta/pozorišta u nekakvom kulturnom i društvenom kontekstu, ali i zdravstvenom. Kazalište nam je bilo potrebno kao neka vrsta mentalnog zdravlja. Jedino kultura i umjetnost mogle su ga dati i potvrdilo se da je to bitno, pogotovo za djecu. Koliko je to doprlo do političara, do tih sfera koje bi trebalo raditi i osmišljavati cijele strategije, ne znam, ali nama je kazalištarcima jako bitno da smo ponovo jako osvijestili važnost čvrste komunikacije s publikom.

Snežana Miletić

 

"Makedonsko sonce" o NPI

Emisija “Makedonsko sonce” RTV Vojvodine donosi opširnu reportažu sa gostovanja skopske predstave “Ronja, kći razbojnika” koju smo u režiji Jakuba Maksimova videli na Novosadskim pozorištnim igrama. Zlatko Jankulovski, novinar i urednik ove emisije, razgovarao je s delom autorske ekipe koja nas je dirnula pravo u srce. Prilog o NPI ide od 19.29 minuta.

Lutke su htele da svrate u Beč

Ekipa berlinske predstave “Klovnovske kuće” imala je peh prilikom dolaska u Novi Sad jer joj se na letu do Beograda zagubio prtljag u kojem su bili scenografija i lutke. Zbog toga je izvođenje njihove predstave bilo dovedeno u pitanje. Srećom, prtljagu se ušlo u trag... Ispostavilo se da su lutke, na proputovanju kroz Evropu, htele malo da iskuliraju u Beču. Pojavile su se večeras, 14. maja, nešto oko ponoći, na Aerodromu “Nikola Tesla”. Svi smo bili srećni, a dvočlana autorska ekipa Teatra "Merlin", u kojoj su Dimitris Stamu i Demi Papada, mogli su da odahnu, jer ćemo ih gledati 15. maja od 14 sati. Čekamo vas...

 

Kad deca pitaju, šale nema...

Treba biti hrabar pa izaći pred najmlađu publiku i više od sat i po odgovarati na neka važna pozorišna pitanja. Tako je bilo i pretposlednjeg dana festivala kada su pred decu Dramskog studija Pozorišta mladih, koji vode Neda Danilović i Slavica Vučetić, izašli direktorka Gradskog kazalitša lutaka Rijeka Magdalena Lupi Alvir, producentkinja tog teatra Vedrana Balen Spinčić i glumac istog teatra Zlatko Vicić, kao i slovenački reditelj Tin Grabner, čiju smo predstavu “Tihi dečak” gledali prošle godine na 1. Novosadskim pozorišnim igrama.

Decu je zanimalo baš sve, od toga kako se neka scena izvodi i kako se pokreću lutke, je li to težak posao, do toga kako se biraju teme, o kojim temama treba govoriti i kako se određuje uzrast dece koja treba da vide neku predstavu - da li pre ili posle samog procesa nastanka predstave. Pitala su deca i šta radi dramaturg, je li posao direktora težak, ili je možda ipak teže biti glumac i dramski pisac. Pitala su goste i da li im se dešava da se nekada zaglupe toliko da im ništa ne ide i šta onda rade, ali i šta ih inspiriše i kako rade. Potom i kako se usklađuju lutka i tekst koji izgovara i muzika koja se čuje u predstavi. Neki su hteli da saznaju kako se, ne samo postaje reditelj, nego kako se to otkrije u sebi. Šta je najteže u režiji, zašto se radi toliko predstava u jednoj sezoni pozorišta, koliko dugo se mora raditi da bi nastala dobra predstava i koliko se često književno delo pretvara u scensko i je li to teško. Posle podignuta dva prstića stigla su i ova pitanja: je li zanimljivije raditi lutkarstku predstavu ili neku za odrasle, odakle dolazi inpiracija, da li je teže napisati tekst za lutkarsku predstavu ili onu drugu, da li su nekada pogrešili, a bio je i jedan – za one starije – duhoviti set semantičko-jezičko- pozorišnih nedoumica poput: koja je razlika između ravnateljice i direktorke, dramaturškinje i dramaturginje, između “Trnoružice” i “Uspavane lepotice”...

To su bila pitanja, a sad odgovori...

U pozorištu za decu treba da se govori o svim temama. Ne treba da bude tabu tema, samo treba naći dobar način da se o njima razgovara s decom I teme treba birati odgovorno.  

Pozorište ima različitu ulogu u jednom društvu. Ono može da nasmeje, da angažuje gledaoca, da ga otvori... Različiti stvaraoci imaju različite metode da to podstaknu ili proizvedu. Pozoritše je zapravo neka vrsta pomoći društvu. Pozorište, npr, može pomoći da se otvore neke tabu teme. a tabu teme su one o kojim se ne govori, a trebalo bi. 

I pozorište za decu treba da bude kao cipele za decu - jedan broj veće od aktuelnog broja: da budu komotne i udobne, ali da ne spadaju – da daju prostor za rast.

Do treće godine deca ne prate priču, već apstraktne pojmove i podražaje. Od treće godine mogu da prate priču i ona ima edukativni momenat.

Priče su oduvek iste: recimo “Tri praseta” ne mogu biti prevaziđena. Ona su oduvek ista, samo što se oni dans mogu dozivati, npr, mobilnim telefonom.

Posmatramo našu publiku da bismo procenili kakva nam je predstava u tom trenutku na repertoaru potrebna.

Postoji predrasuda određenog dela publike prema lutki. Smatra se da su one samo za decu, ali lutka je i za odrasle. I za njih se mogu praviti lutkarske predstave i to je dosta teško. Interesantno je da deca već s pet godina imaju otpor prema lutki. Misle da je to za malu decu.

 Ako dobro izabereš posao i to je nešto što voliš da radiš, nikad na posao nećeš ići natmuren. Biće ti lako i volećeš.

 Kada se radi s lutkom, treba uvek gledati u lutku, koncentrisati se na nju.

 Neko voli da bude glumac, jer voli da radi ono što mu reditlje kaže, a ima i reditelja koji vole da naređuju:)

 Kad nemaš inspiraciju – odmori se, opeglaj nešto, izađi na balkon popij čašu vode, telefoniraj, vratiće se inspiracija.

 Ako ti neka ideja dođe na um tokom noći, imaj pored sebe neku sveščicu i zapiši, jer ćeš do jutra sigurno zaboraviti.

 Kad se radi predstava ne sme biti šuma u komunikaciji.

 Za kreativnost treba i vreman i uslova.

 Reditelj mora znati s ljudima, znati pridobiti ih. Nekad je lakše napisati nešto svoje, nego raditi neko poznato delo koje svi znaju

 Kritike su dobre, one su smernica. Najbolja pozitivna kritika je kada se u pozorištu pohvali kolektivna igra, jer je to znak da smo svi pazili jedni na druge, da se niko nije izvojio i da smo bili tim.

 Lutka ne voli mnogo da priča.

 U pozorištu nas inspiriše sve ono što se dešava oko nas, najviše ljudi koji nas okružuju, koje posmatraš. Inspiracija nekada dolazi i iz forme.

Širenje kruga znanja  

Saša Latinović, profesor na Akademiji umetnosti u Novom Sadu i glumac Pozorišta mladih, član je Saveta festivala. Između druženja sa gostima iz svih krajeva Evrope i gledanja dobrih predstava, podelio je svoja razmišljanja o NPI...

“Festivali nam daju priliku da u kratkom vremenskom periodu, na jednom mestu, možemo da pogledamo šta su to nove tendencije i kako izgleda pozorišna scena - kod nas ili u svetu, u zavisnosti od toga da li je festival ovdašnji, regionalni, odnosno međunarodni. Ovaj naš festival pružio je mogućnost publici, ali i nama drugim stvaraocima, da vidimo do kojih su novih otkrića došle naše kolege koje se bave vrlo sličnim pozorišnim žanrom – pozorištem za mlade i decu, odnosno lutkarskim pozorištem.

U ovih 12 predstava 2. Novosadskih pozorišnih igara mogli smo da vidimo predstave koje izvode samo glumci i to tako što proizvode sve efekte svojim telom i glasom, i uz pomoć instumenata uživo. Mogli smo da vidimo predstave u kojima su glavni likovi robotizovane igračke-objekti-predmeti iz svakodnevne upotrebe, a da pri tome ne vidimo glumce uopšte, iako su oni tu, jer kontrolišu sve što je na sceni. Mogli smo da vidimo i dve plesne predstave u kojima tekst i govor uopšte nisu dominantni, ali je govor tela ono što priča priču. Imali smo priliku da vidimo goste iz raznih krajeva sveta. što je divno i lepo, jer je našoj publici dalo priliku da vidi i nešto drugo što nema u našem pozorištu. Taj momenat širenja kruga znanja i poimanja pozorišta, jedna je od najvećih vrednosti festivala uopšte. Divno je što smo uspeli da se sretnemo s kolegama i popričamo, da razmenimo iskustva: kakvo je pozorište kod njih, kakve su tendencije, koje su teme. Nadamo se i radujemo i sledećim "Novosadskih pozorišnim igrama", da će biti bogatije i još zapaženije.

Festival se, inače, priprema dugo. Cela procedura da se dođe do festivala traje duži vremenski period. Tu su uključene razne službe i ljudi koji se time bave i brinu o svemu, a tu su i oni koji nas u tome finansijski moraju podržati. Mi smo pod ingerencijom Skupštine Grada Novog Sada i zahvalni smo na podršci, jer bez nje festival ne bi mogao da se održi. Održavanjem jednog ovakvog festivala potvrđujemo da je Novi Sad grad kulture i da zaslužuje jedan ovakav festival uz Sterijino pozorje i Infant. Najbolje od svega je što naša publika ima sreću i privilegiju da ga vidi, a posećuje ga u velikom broju.“

Ne smemo odustati od naše dece

Glumica Neda Danilović, koja u Pozorištu mladih vodi i Dramski studio za decu, članica je Saveta "Novosadskih pozorišnih igara". O svim dobrim osobinama ovog festivala, posvećenog onima o kojima imprerativno moramo voditi još više računa, govorila je između predstava i razgovora te iste publike sa stvaraocima predstava...

"Članovi Saveta festivala su odgledali ne mali broj od 70 i kusur predstava i preporučili svoju selekciju direktoru festivala koji je i doneo konačnu odluku, pridruživši našoj preporuci još nekoliko predstava za koje smo smatrali da je važno da ih naša publika vidi. Imamo priliku da prisustvujemo jednom, kako umetničkom, tako i uzrasnom preseku tema i žanrova, a pune sale govore da se publici ideja mogućnosti da se susretne i iskomunicira s brojnom ponudom u samo nedelju dana, vrlo svidela. Kao vrlo značajne bih izdvojila čak četiri predstave namenjene tinejdžerima, naizgled zanemarenoj ciljnoj grupi, prestaroj za bajke, a nedozreloj tematici odraslih. Upriličeni susreti mlade publike i umetničkih aktera omogućili su neposredne, ponekad čak i diskusije, o temama kojima barata današnje pozorište za decu i mlade. Krucijalna poruka nas odraslih kroz tu komunikaciju jeste neupitnost naše odluke da od njihovog interesa nikada nećemo odustati. Ovim se nadam da svi shvataju odlučnost Pozorišta mladih da najavi kvalitet budućih predstava koji duguje publici zbog koje je i uspostavljeno. Raznolikost međuumetničkih druženja u okviru festivala značajan je podsticaj za dalji razvoj festivala i u smislu radioničarskih istraživanja koja bi umetnicima omogućila benefit sticanja novih veština.

Najvažnije su reakcije dece

Glumica Pozorišta mladih Slavica Vučetić članica je Saveta “Novosadskih pozorišnih igara”. Između obaveza koje i tokom festivala ima s Dramskim studijom, čiji polaznici posle predstava učestvuju u razgovorima sa stvaraocima, govorila je o tome zašto je važno da Novi Sad ima jedna ovakvav festival...

“Novosadske pozorišne igre” su osmišljene kao festival koji se ne ograničava samo na jednu vrstu izraza (lutkarstvo, dramski teatar, mjuzikl, savremeni ples...), već kao festival koji pred lokalnu publiku postavlja široku lepezu stvaralaštva za mladu i najmlađu publiku. Ovakav koncept potiče pre svega iz želje da se našim najmlađim sugrađanima predstave najraznovrsnije forme savremenog pozorišnog stvaralaštva za decu i mlade, predstave koje nemaju priliku da vide u svom bližem okruženju, da o njima diskutuju i na njima grade svoj pozorišni ukus.

U tom smislu, ovogodišnji festival je, u odnosu na prošlogodišnji, otišao još korak dalje, te je najmlađa publika zaista imala priliku da vidi najraznovrsnije pozorišne forme, pa čak i predstavu u kojoj se glumci ne pojavljuju na sceni. Koliko je ovo iskustvo važno, možda najbolje govore reakcije dece koja učestvuju na okruglim stolovima, koji su takođe vrlo važan segment festivala, i koja s neskrivenim oduševljenjem govore kako prvi put ovakvu/ovakve predstave gledaju i spremno dočekuju glumce s bezbroj pitanja o procesu rada, o ideji predstave, lutkama...

Iz ugla svih nas koji se profesionalno bavimo pozorištem za decu i mlade, ponosni smo što je već u drugoj godini postojanja, naš festival pridobio zapaženo mesto na svetskoj festivalskoj mapi i što se renomirani pozorišni stvaraoci odazivaju pozivu za učešće na njemu. Uz veliki broj prijatelja i saradnika iz regiona, koji kao naši gosti, prate ceo festivalski program, podižemo profesionalne standarde u pozorištu za decu i mlade i gradimo mrežu saradnika za nove, još izazovnije projekte.”

 

 

"Hoću u pozorište" o predstavama NPI

Jedan od retkih portala u Srbiji koji se na razne načine bavi pozorištem - "Hoću u pozorište", donosi nekoliko osvrta na neke od predstava ovogodišnjih "Novosadskih pozorišnih igara". Evo nekih od njih:

Osvrt na "Hajdi"

Osvrt na "Geometriju duše"

Osvrt na "Mogućnost zabavljanja kod ptica"

"Vreme" o Novosadskim pozorišnim igrama

Nedeljnik "Vreme" donosi kratak osvrt na prvi deo našeg festivala. "Novosadske pozorišne igre" predstavljene su kroz razmišljanja dva izuzetna mlada umetika, ovdašnje dramske spisateljice Tijane Grumić i slovenačkog glumca Urbana Kuntariča. 

NPI u "Vremenu" 

Svet će se zazeleneti ako se potrudimo

Predstava telavivskog Teatra “Ključ” - “Kad je sve bilo zeleno”, mudro je osmišljeno i - s pažnjom za svaki detalj - minuciozno izvedeno pozorišno delo. Govorila je o prirodi i tome kako je čovek pohlepno razvlači, o zelenim površinama koje se gube pred bestijalnošću betona i ljudske nepromišljenosti, ali i jednom zelenom pupoljku nade. Posle ovakve predstave gledalac ne može a da se ne upita, da li je ikada bilo posve zeleno i da li će čovek ikada postati toliko savestan da jednom oko nas opet prevlada zelena boja?

Autori ove predstave Dikla Kac i Avi Zliha ujedno su i njeni reditelji i izvođači. Izuzetni. Pratila ih je vrlo pomno i tačno muzika Džonija Tala, a posle nastupa na “Novosadskim pozorišnim igrama”, očarani polaznici Dramskog studija Pozorišta mladih imali su mnogo zanimljivih pitanja za oba gosta iz Izraela koji su u Novi Sad došli - bukvalno - između dva raketna napada na obode njihovog grada. Na pitanje da li se boji razvoja trenutnih događaja u svojoj domovini, Dikla Kac kaže – ne, ali se brine za decu koja su ostala u Tel Avivu, koja na svaki znak uzbune moraju da idu u skloništa. Pre pozdrava i reči podrške, stale su i ove reči...

Predstava je inspirisana delom Šela Silverstejna “Dobro drvo”. Šta bi danas u našem svetu užurbanosti moglo da bude to dobro drvo?

Mislim da su drvo i priroda dobra metafora u našim životima. Radi se o egizistenciji, zajedničkom suživotu, vezama uzimanja i davanja, važno je naglasiti - ne samo uzimanja. Ako gledamo jedno drvo, mi moramo da cenimo ono što nam ono daje i da to poštujemo, a ako ne razumemo važnost njegovog opstanka, onda ne razumemo i ne poštujemo ustrojstvo sveta.

Lepota je u malim detlajima, vi ste baš obratili pažnju na njih. Čovek mora da ima mnogo toga u sebi da bi ovako nežno i delikanto pomerao ta mala bića koja nam kroz vaše spretne prste pričaju ovu mudru priču. Da li današnja deca, koja su dosta nestrpljiva, takođe vide te detalje?

Mislim da ih vide, mi se potrudimo da obrate pažnju na njih. Pomažemo im u tome kroz to kako se izražavamo. Moglo je sve da bude bez detalja, zvuka, nekih pokreta, ali zahvaljujući njima, deca vide da to nije samo drvo koje igra drvo. već da to drvo ima priču. Čak i ako na početku ne povežu sve, ako ne razumeju potpuno, otvori im se priča za sat, dan, nedelju dana.

Kakve priče moramo pričati deci u pozorištu danas? Svet je postao surovo i nesigurno mesto za njih. Može li priča biti bezbedan prostor?

Pozorište nam daje lep način da se nosimo s teškim stvarima, ali na indirektan način. U pozorištu možemo da pričamo o smrti, ratu, destukciji, mržnji, svemu onome što vidimo svakog dana oko nas, ali to ne mora biti tako eksplicitno grafički i direktno. U pozorištu postoje razni načini da se o nekim temama govori, a da deca razumeju. To ih navodi da razmišljaju o životu, šta je sve oko njih i kako da budu dobri jedni prema drugima, kako da obrate pažnju na ono što može da se promeni. Teatar, dakle, ima moć da inspiriše decu da misle o svom životu i da možda promene ovaj svet gledajući na njega drugačije.

Da li ste optimista po pitanju toga da li će jednom u budućnosti ponovo sve biti zeleno?

To je najveće životno pitanje. Ceo svet neće postati zelen, ali mi ljudi imamo moć da bar neke male delove ovoga sveta napravimo zelenijim, da pomislimo na naše okruženje, roditelje, prijatelje, druge ljude, druge zemlje, da budemo više osetljivi i da shvatimo da nismo jedini na osvom svetu. Možda svet neće postati potpuno zelen ponovo, ali možda može postati zeleniji, korak po korak, ako budemo dovoljno osetljivi,

Snežana Miletić

 

Dobri ljudi svih zemalja, ujedinite se!

Telavivsku ekipu predstave "Kad je sve bilo zeleno" zatekli smo ispred Pozorišta mladih, u društvu predsednika Jevrejske opštine Novi Sad - Mirka Štarka i producenata festivala Ivane Todorović, Lole Živanov i Save Stefanovića. Uprkos tome što je u njihovoj zemlji u ovom trenutku vrlo dramatična situacija - rakete se ispaljuju iznad glava ljudi i po njima, izraelski umetnici su uspeli da stignu u Novi Sad. Ovde ih, kažu, grle tople domaćinske ruke...